Annons

Canon EF300 /2.8l usm till 7d mk ii

Produkter
(logga in för att koppla)

jörgen.l

Medlem
Skulle gärna vilja höra lite om det är någon som har erfarenhet av EF300 (första versionen utan IS)
Håller på kollar runt lite efter ett ljusstarkt och snabbt objektiv. Har idag ett Tamron 150-600 mm version 1.
Som jag dock inte får att funka helt hundra med mitt kamerahus(7d mk ii)

Alla synpunkter om Ef300 /2.8 l usm är välkommen
 
Skulle gärna vilja höra lite om det är någon som har erfarenhet av EF300 (första versionen utan IS)
Håller på kollar runt lite efter ett ljusstarkt och snabbt objektiv. Har idag ett Tamron 150-600 mm version 1.
Som jag dock inte får att funka helt hundra med mitt kamerahus(7d mk ii)

Alla synpunkter om Ef300 /2.8 l usm är välkommen
Jag skulle inte vilja vara utan bildstabilisator med ett så stort och tungt objektiv om man nu inte är ute efter att enbart köra med stativ. Även med enbensstativ är det en fröjd att känna bildstabiliseringen jobba.
 
Skulle gärna vilja höra lite om det är någon som har erfarenhet av EF300 (första versionen utan IS)
Håller på kollar runt lite efter ett ljusstarkt och snabbt objektiv. Har idag ett Tamron 150-600 mm version 1.
Som jag dock inte får att funka helt hundra med mitt kamerahus(7d mk ii)

Alla synpunkter om Ef300 /2.8 l usm är välkommen


Om du ofta klarar dig med 300 - 400 mm blir du nöjd med 300/2,8. Om du ofta går upp till 600 mm så är det bättre med någon av de nyare zoomarna sigma sport eller tamrons andra version.
 
Skulle gärna vilja höra lite om det är någon som har erfarenhet av EF300 (första versionen utan IS)
Håller på kollar runt lite efter ett ljusstarkt och snabbt objektiv. Har idag ett Tamron 150-600 mm version 1.
Som jag dock inte får att funka helt hundra med mitt kamerahus(7d mk ii)

Alla synpunkter om Ef300 /2.8 l usm är välkommen

Nu har jag ett 300/2.8 IS till min 7DmkII och det fungerar mycket bra! Du kan ju få tag på dem till skapligt pris med. Visst är det bra att ha bildstabiliseringen. Köpte sen till en 2x extender II och den jobbar på rätt bra och det blir skarpa bilder med det med
 
Jag tror nog man klarar sig hyfsat utan IS på 300 2.8 dock är det självklart en trevlig funktion. :)

Numera omfattas ju varken icke-IS varianten eller IS version 1 av CPS längre så (brist på) service känns inte längre som nåt argument för att välja IS-versionen.
 
Ang. service så handlar det om verkstäderna kan få fram reservdelar el. inte till objektiven.
Det bör inte vara så stort problem för IS-varianten vid en ev. reparation.

IS är ofta oumbärligt och gör många ggr skillnaden mellan skarpa och nästan skarpa bilder.
I alla fall med högupplösta sensorer.

Jag använder 300 IS 7D Mark II och TC 1,4X för fågel och det räcker ofta bra tom. för flygande fågel BIF.
 
Ang. service så handlar det om verkstäderna kan få fram reservdelar el. inte till objektiven.
Det bör inte vara så stort problem för IS-varianten vid en ev. reparation.

IS är ofta oumbärligt och gör många ggr skillnaden mellan skarpa och nästan skarpa bilder.
I alla fall med högupplösta sensorer.

Jag använder 300 IS 7D Mark II och TC 1,4X för fågel och det räcker ofta bra tom. för flygande fågel BIF.

Hur menar du angående service? "no longer serviceable" skriver Canon, det tolkar jag som att det kan bli problem vid eventuella reparationer?

Sen tycker jag nog IS är aningens överskattat speciellt (även för BIF) men alla tycker vi olika. :)
 
Hur menar du angående service? "no longer serviceable" skriver Canon, det tolkar jag som att det kan bli problem vid eventuella reparationer?

Sen tycker jag nog IS är aningens överskattat speciellt (även för BIF) men alla tycker vi olika. :)

Canon själva befattar sig inte med det. Däremot så kan det finnas andra reparatörer som möjligen kan fixa det så länge det inte berör t ex centrering (behöver speciell aparatur).

Canon har höga krav på deras reparationer så att vad som ön händer skall det bli 100% rätt detta medför att de kan vara överdrivet noga med att t ex byta hela linspaket eller fokusgrupper mm som kanske inte är nödvändigt om man nöjer sig med "good enough". Det i sin tur kräver tillgång till en massa originaldelar öven där dessa skulle kunna lagas och bli nästan lika bra som vid ett byte.
 
Hur menar du angående service? "no longer serviceable" skriver Canon, det tolkar jag som att det kan bli problem vid eventuella reparationer?

Sen tycker jag nog IS är aningens överskattat speciellt (även för BIF) men alla tycker vi olika. :)

Har själv använt 300 2,8 IS med 7DmkII en hel del och är mycket nöjd. 300 2,8 utan IS är också ett mycket fint objektiv. Det jag personligen tycker är största nackdelen med modellen utan IS är att även manuella fokuseringen görs med hjälp av AF -motorn. D.v.s om AF-motorn havererar har du ingen fokusering alls. På modellen med IS har du i alla fall ett fint manuellt objektiv även utan AF-motor. Detta kan vara värt att tänka på när det blir svårt med reservdelar. Hur viktig IS i sig är beror helt på hur du vill fotografera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.