Annons

Canon EF-S 60 mm F2.8 macro OSKARPT!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fnisseli

Aktiv medlem
Jag har precis köpt ett nytt objektiv: Canon EF-S 60 mm F2.8 macro.

Jag trodde jag skulle bli jättenöjd för om man läser recensionerna här så ska det ju vara knivskarpt!

Men ACK...så besviken jag har blivit!!
Det går verkligen inte få skarpa bilder med detta objektiv och nu undrar jag om det kan vara något fel på det!!

Jag har tidigare haft ett Canon 50/1,8 och DET var jätteskarpt och roligt att ta kort med!

Kan det vara fel på det ELLER är det så stor skillnad på dessa två objektiv??

Tacksam för alla svar och funderingar!
Hälsningar
Anneli

Låter lite mysko för det ska vara riktigt skarpt. Har det själv och har dessutom jämfört det m Canons 50mm/f1.8 och 60mm/f2.8 macrot upplevde jag definitivt som skarpare.

Testa lite mera (helst på stativ) o lägg gärna upp bilderna här på Fotosidan så är det lättare att avgöra.

Uttryck skrev:
Låter lite mysko för det ska vara riktigt skarpt. Har det själv och har dessutom jämfört det m Canons 50mm/f1.8 och 60mm/f2.8 macrot upplevde jag definitivt som skarpare.

Testa lite mera (helst på stativ) o lägg gärna upp bilderna här på Fotosidan så är det lättare att avgöra.

När det är ett makroobjektiv, behövs stativ mera än om det inte heter "makro"??
(förlåt en nybörjarfråga men jag bara jämför med 50/1,8)

Hälsningar
Anneli

Fnisseli skrev:

Hälsningar
Anneli
Stativ använder man ju när det börjar bli svårt att handhålla. Makrofotografering är just ett sånt område där det är svårt att handhålla, så ett stativ rekommenderas absolut.

Använder du 60/2.8 som porträttobjektiv eller för makro?

Lägg upp

Lägg upp ett par bilder så får du säkert mer precisa svar. Tänk på att det vid macrofoto kan behövas snabba tider för att det inte ska bli skakoskärpa. Ofta inget problem vid hygligt ljus och kameran inställd på 400ISO.

Fnisseli skrev:

Hälsningar
Anneli

Det är ingen skillnad på objektiven, det är slutartiden som är avgörande inte optiken i sig.

Men när man fotar mycket nära närgränsen med ett makro objektiv så behöver man blända ner kraftigt för att få ett acceptabelt skärpedjup, och då blir ju slutartiderna oftast väldigt långa, därför använder man med fördel stativ.

Sen är det väldigt svårt att hitta focus vid närgränsen utan stativ också, det räcker att man rör sig några mm för att man skall tappa focus.

Jag rekomenderar jag dig att alltid fokusera manuellt och använda stativ vid närgränsen eftersom det är betydligt lättare att få fokus där man vill då.

Senast ändrad:
Tack för alla svar!!

Det är inte makrofotografering jag använt det till än så länge utan porträtt vid goda ljusförhållanden och korta slutartider!
Jag tycker inte det borde vara så stor skillnad mellan dessa två objektiv med samma förutsättningar men det är det!!:(

Jag ska nog lägga upp lite bilder så får ni se men så fort jag laddar in dem i datorn blir jag sååå besviken att INGET är skarpt så då blir det liksom inte av....

Det bjuder jag på

Det bör inte vara nåt problem att få ett nytt ganska omgående. Fota av en tegelvägg eller liknande med stativ och ta 2 bilder med resp objektiv och identiska inställningar. Visa säljaren bilderna, (Visa dem gärna här för oss också). Se till att få ur tummen nu så kanske du kan ta skarpa bilder till helgen!

Kanske en dum fråga men du har väl inte råkat haft objektivet på MF (manuell fokus)? Har hänt mig av misstag nån gång.

Ibland händer det att mitt 60mm macro jagar efter fokus lite men när jag vrider rätt avstånd på avståndsringen så hugger den direkt.

Men på största bländare (f2.8) är ju skärpedjupet väldigt kort och då är det ju lätt att råka missa fokus ifall man flyttar kameran lite.

Här är några bilder jag tagit m 60mm macrot och jag tycker då inte att de är oskarpa:
Bild1
Bild2

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar