Annons

Canon EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM?

Produkter
(logga in för att koppla)
Som jag precis läste ovan så verkade 70-300mm bättre. och knappast är det första objektiv eller kamera för den delen. uppgraderar mig helt enkelt (;

Jag köpte min EOS 50D med ett 50mm och ett18-200mm när jag inte vill släpa runt på fotoväskan.til det köpte jag ett 70-300mm och än så länge har jag inte saknat nått annat objektiv.
det skulle vara ett fisheye isåfall.
Man ska nog se vad man vill ta för bilder när man köper objektiv,Det som passar mig kanske inte passar dig.
 
nja, 70-300 III är inte alls värdelöst mtp sitt pris och prestation upp till ca 200mm, därefter blir det dåligt. De flesta som snackar skit om det har aldrig haft det, jag har, ser man det som ett 70-200 och struntar i de sista omfånget är det helt ok, lyssna inte på trash-talarna, de vet inte vad de talar om. Faktiskt prisvärt till och med. Och då har jag själv 70-200/2.8 II för över tjugotusen.

Utsagorna före svaret ovan handlade nog om 75-300. 70-300 är som sägs finemang till runt 200. Ovanför är det "ok" men inte mer.

I övrigt håller jag med de som rekommenderar 15-85. Jag har haft både 17-85 och 15-85 och det är klasskillnad. Men det är klart, för 15x10, webben och HDTV-visning o.dyl är skillnaderna betydligt mer subtila, det är mer om man vill göra större saker som klasskillnaden blir uppenbar nu när alla nya kameror passerat 15MP...
 
Ett (egentligen två) EF-S 15-85 auktioneras ut på ebay.de. Budet nu ligger på 301€ med 22 timmar kvar. Det andra hade ett minsta pris på 499€.

Frun tycker att 7D och objektivet är för stort och tungt och använder sin 500D i stället. Eftersom utrustningen legat mest oanvänd sedan dec 2009, så säljs den på auktion nu.

Det finns många anledningar att sälja saker och ting...

Enligt vad jag har kunnat se finns det inget sådant objektiv till salu på fotosidan.se.

Blev också tvungen att kolla på jämförelsetestet som det hänvisas till ovan, och jag blev inte mindre övertygad om dess förträfflighet.

Tyvärr har jag inga extra pengar över efter semestern, tror jag...
 
Jag har ett 18-55mm (som inte används för tillfället...) och ett 18-135mm på 500D (och 70-200mm 2,8 på 7D).

Jag har fått några (viktiga, bl a på Kalle Rovanperä, ca 9 år (Se rallyvideon(!) på youtube.)) bilder som inte är i fokus med 18-135, och undrar om det är vanligt/ovanligt. Bilden på ett stillastående objekt på tre meter får inte misslyckas, någon gång!

Med 70-200 är det många bilder som inte är i fokus, men då har jag inte träffat objektet, pga att det har rört sig för fort (för mig...). För hög vinkelhastighet skulle man kunna säga. Det räcker tydligen inte att vara truppförbandsmästare i skidskytte...

Jag börjar bli sugen på ett 15-85mm. Jag har känslan av att jag ofta har zoomen på 18 och väldigt sällan på 135mm. Dessutom märker jag (vid kontroll!) att bildvinkelförändringen är rätt marginell mellan 85 och 135mm.
T ex om fyra personer sitter och fikar vid ett bord, skyms de som sitter bakom med 18mm. Jag antar att det är ganska stor skillnad mellan 15 och 18mm.

Jag tar dessutom en del bilder (med "tele" =85-135) av personer/ansikten (t ex rallyförare) från ca 2-3m om jag bara vill ha med ansiktsuttrycken. Här tror jag att 85 får räcka, dvs 15 är mycket intressantare.

På släktträffar där folk inte vill vara med på bilder, där behöver man väl 15-400...

Det är en helt annan sak när man är ute med Sebastien Loeb, Petter Solberg och co för att inte tala om Paulo Nobre (Brasilien). Kimi Räikkönen får man se som ett undantag - tills vidare.

Det är tacksamt att öva på folk som är vana vid att stå i rampljuset, och som kan ställa upp på både det ena och det andra minutrarna innan de skall prestera på topp och inte får göra några misstag. Henning Solberg tyckte på min fråga att detta inte var något problem.

Kanske ett Canon EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 iS USM blir ens nästa objektiv?
Frågan är vilka pirater som skulle motsvara på "alla" sätt och vis, men till ett lägre pris.

I övrigt verkar det som att man behöver öva rätt flitigt ett par tre år innan man behöver fundera på vilka objektiv och vilken kamera som är "bäst" för en. Det skall övas lite mer än vad man kanske har tänkt sig...
Mvh

Jag har nyligen införskaffat mig ett kamerahus tillsammans med 15-85 och jag är kanonnöjd! Riktigt mångsidigt objektiv med snabb autofokus osv. Jag rekommenderar det starkt!

Jakob
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.