Annons

Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM?

Produkter
(logga in för att koppla)

pallella

Aktiv medlem
Tänkte köpa vidvinkelobjektiv till min Canon Eos 500D. Har fått tips om Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM. Någon som har erfarenhet? Funkar bra?
 
Nu har det precis kommit ett betydligt billigare alternativ, Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, som kostar runt 2600 kr.

Här har du ett test

Testet säger att den billigare objektivet är en aning bättre.
 
Fast med kortare omfång och lägre ljusstyrka, väl att märka.

Jag har använt ett 10-22 ett antal år, och var nöjd med det. Nu är det dock inte helt kurant, för AF har blivit konstig i just det objektivet. Men det är ju bara ett exemplar det handlar om. Får väl kränga det till någon som är nöjd med halvdan AF eller manuell fokusering...
 
Jag har haft 10-22, mer svårjobbad än en prolins, fick fler oskarpa bilder, linsen föll till slut isär när jag jobbade med manuell skärpa, dvs skruvade bokstavligen sönder linsen. Men så länge den funkade och skärpan hamnade rätt så blev det bra bilder.

/Ulf
 
Jag har haft mitt 10-22 i några år nu och inte noterat några av de problem som nämns ovan. Jag gillar objektivet och tycker att det har ett bra brännviddsområde och är hyfsat skarpt för att vara ett zoom-objektiv. Mycket användbart för innomhus och landskapsbilder. Skulle jag köpa nytt nu skulle jag nog också överväga nya 10-18 (fanns inte när jag köpte mitt objektiv) men det känns tveksamt med den dåliga ljusstyrkan. Bländare 5 från 11 mm och uppåt imponerar inte.
 
Tänkte köpa vidvinkelobjektiv till min Canon Eos 500D. Har fått tips om Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM. Någon som har erfarenhet? Funkar bra?
Jag tycker att det var ett väldigt roligt obj., kan verkligen rekommenderas
Se bara till att inte luta obj. för mycket. Finns en del begagnade på marknaden
Använde det till en 7D.
 
Nu har det precis kommit ett betydligt billigare alternativ, Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, som kostar runt 2600 kr.

Här har du ett test

Testet säger att den billigare objektivet är en aning bättre.

Det nya, billigare, vidvinkelzoomobjektivet har dessutom bildstabilisering. Det finns de som hävdar att man inte behöver bildstabilisering på vidvinkelobjektiv, men man har förstås nytta av det även på sådana objektiv.

(Jag beställde ett EF-S 10-18 från Cyberphoto förra helgen när de hade 20% rabatt på de flesta Canonobjektiven; 2072 kronor hamnade priset på. Vi får väl se om objektivet är prisvärt. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.