** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon EF i framtiden...

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
För ett tag sedan hittade jag ett "rykte" på nätet (minns ej sida, tror det var DP Review) som sa att Canon i framtiden endast kommer att ha två typer av EF-objektiv. Det blir EF-S samt L-gluggar för hela slanten.

Jag har kikat lite på detta och kommit fram till att det med stor sannolikhet kommer att bli så, även om jag tycker att det är helt uppåt väggarna.

Några saker som talar för detta är:

1) Canon har inte uppdaterat ett enda icke L/EF-S på åratal.
2) Canon har i USA tagit bort EF 100mm macro (icke L-versionen)
3) Canon har i USA tagit bort EF 70-300 f/4-5.6 IS USM och ersatt det med den nya L-versionen.

//Daniel

Joo, det verkar som att de tänker så, tyvärr är det ganska tydligt! Det är väl så att stora massan köper en eller ett par zoomar på sin höjd, och målgruppen för fasta objektiv är beredda att betala vad L:et kostar.

Såg dock ett rykte för inte så länge sedan om ett uppdaterat 50 f/1.4, icke L. Vill minnas att det var bla herr Risedal som lät som han hade inside info om att det skulle annonseras i höst. Nu kom det ju inget idag tyvärr, för "moraklockan" skulle behöva en översyn!

Visst - varför köpa 50 1.8 när 50 1.2 finns ;)
Är man ändå intresserad av fast optik har man säkert råd också...

Man kan väl dra slutsatsen att full-frame kommer att vara lyx även i fortsättningen
men man får väl hoppas att de också gör som Nikon och presterar lite billiga
och smidiga fasta gluggar för crop och med USM.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar