Jag har exakt samma inställning. Men jag är mycket mer intresserad av hur snabbt objektivet kan leverera den sista millimitern fokusjustering (som är det som avgör om jag får bilden knivskarp eller inte) än jag är intresserad av hur snabbt det tar mig att ungefärligt fokusera innan eller i början av en sekvens.
I ditt logistikexempel blir det väl snarare hur snabbt en leverantör kan reagera på en sista-minutenändring i leveransadress. Om leverantören levererar varan i tid, men ett kvarter fel blir man inte särskilt nöjd.
500/4 och 300/2.8 är betydligt snabbare på att reagera än vad till exempel 24-70/2.8 är, trots den mycket längre brännvidden.
Sedan är det ju även så att i ditt exempel när man ställer objektivet i ändläget så rör den sig inte med maximal hastighet, utan långsammare för att söka upp något att fästa på.
Testa istället på att registrera en förfokuspunkt (tror ditt 300/2.8 har funktionen) på oändligt, och ställ sedan objektivet på närgränsen. När du aktiverar den förfokuserade fokusen ser du att det går rejält mycket snabbare för objektivet att ta sig dit.