ANNONS
Annons

Canon EF Extender 2,0x III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, jag vet att Du alltid hävdar det. :) men det enda intressanta då är en jämförelse mellan resulterande AF-hatighet och AF-hastigheten i ett objektiv som har kombinationens brännvidd. En extender kan ju inte åstadkomma underverk? :)

"Hävdar? Ska vi länka in SPECEN igen?

Men är det det vi diskuterar?
Nånstans frågades om en extender påverkar AF-hastigheten och JA, det gör den.

Jasså var det den. Hann jag inte läsa ordenbtligt och tänka efter den gången. Sedan har jag inte hittat tillbaka så jag har inte sett att det var den jag tog vara på från annat håll.
Men den säger ju egentligen inget eftersom det inte finns ett mått på AF-hastighet i den bara att den går ner när man förlänger brännvidden vilket är en självklarhet.

Man sätter ju på extender för att förlänga brännvidden och då väljer man mellan att köpa ett objektiv med den längre brännvidden eller använda extender. Det enda värde som då är intressant är hur blir AF-hastigheten med ett 400 mm objektiv med f/5,6 jämfört med ett 200 mm f/2,8 + x2,0 extender. Allt annat är ju äpplen och päron.

Jag svarade enbart på frågan att en extender påverkar AF-hastigheten.

Håller helt med dig att slutresultatet är det man vill veta.
Har tyvärr aldrig sett några sådana tester eller mätdata.

Sen har jag personligen svårt att tro att tex en 70-200 2.8(el liknande 200)+2TC som alltså hamnar på 1/4 av den ursprungliga AF-hastigheten skulle vara snabbare än NÅT canon 400 (som fortfarande är i produktion). Men det är min högst personliga åsikt.

Senast ändrad:

Sen har jag personligen svårt att tro att tex en 70-200 2.8(el liknande 200)+2TC som alltså hamnar på 1/4 av den ursprungliga AF-hastigheten skulle vara snabbare än NÅT canon 400. Men det är min högst personliga åsikt.

Jag fotograferar flygande insekter med Canon EF 200mm f/2.8L II USM
+ Canon Extender EF 2x II + mellanring med AF på fri hand och det fokuserar mycket snabbt. Jag har inte möjlihet att mäta men det är snabbt.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2342150.htm

Har även provat med mitt Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM + mellanring men det objektivet fick jag så sent i höstas att jag inte har bilder jag vill visa upp. Men så långt har jag kommit att jag inte upplever någon skillnad i AF-hastighet. Däremot är det svårt att sikta rätt med båda eftersom 5D2 har så få AF-punkter. Det är därför jag beställt en 5D3.

Senast ändrad:

Sen har jag personligen svårt att tro att tex en 70-200 2.8(el liknande 200)+2TC som alltså hamnar på 1/4 av den ursprungliga AF-hastigheten skulle vara snabbare än NÅT canon 400 (som fortfarande är i produktion). Men det är min högst personliga åsikt.
Zomar sätter jag inte extender på. Jag har bl.a. Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM och har provat med extendrar och visst obeskuret blir det väl tillräckligt bra bra för familjebilder men spetsskärpan uteblir. Och det är väl inte så konstigt, redan ett zoomobjektiv är så fullt av kompromisser att spetsskärpan uteblir och förstorar man sedan detta med en extender så syns det.

Det gör vi alldeles säkert, verkar det som. Jag är pragmatiker och logistiker. Jag struntar faktiskt fullständigt i när en leverantör påbörjar en leverans, det enda jag bryr mig om är när leveransen är slutförd och jag kan använda resultatet. Och då är det faktiskt brännvidden som avgör hur stor förflyttningen är.
När det påbörjas avgörs väl ändå av kamerahuset och inte av objektiv och extender?

Jag har exakt samma inställning. Men jag är mycket mer intresserad av hur snabbt objektivet kan leverera den sista millimitern fokusjustering (som är det som avgör om jag får bilden knivskarp eller inte) än jag är intresserad av hur snabbt det tar mig att ungefärligt fokusera innan eller i början av en sekvens.

I ditt logistikexempel blir det väl snarare hur snabbt en leverantör kan reagera på en sista-minutenändring i leveransadress. Om leverantören levererar varan i tid, men ett kvarter fel blir man inte särskilt nöjd.

500/4 och 300/2.8 är betydligt snabbare på att reagera än vad till exempel 24-70/2.8 är, trots den mycket längre brännvidden.

Sedan är det ju även så att i ditt exempel när man ställer objektivet i ändläget så rör den sig inte med maximal hastighet, utan långsammare för att söka upp något att fästa på.

Testa istället på att registrera en förfokuspunkt (tror ditt 300/2.8 har funktionen) på oändligt, och ställ sedan objektivet på närgränsen. När du aktiverar den förfokuserade fokusen ser du att det går rejält mycket snabbare för objektivet att ta sig dit.

Jag har exakt samma inställning. Men jag är mycket mer intresserad av hur snabbt objektivet kan leverera den sista millimitern fokusjustering (som är det som avgör om jag får bilden knivskarp eller inte) än jag är intresserad av hur snabbt det tar mig att ungefärligt fokusera innan eller i början av en sekvens.

I ditt logistikexempel blir det väl snarare hur snabbt en leverantör kan reagera på en sista-minutenändring i leveransadress. Om leverantören levererar varan i tid, men ett kvarter fel blir man inte särskilt nöjd.

500/4 och 300/2.8 är betydligt snabbare på att reagera än vad till exempel 24-70/2.8 är, trots den mycket längre brännvidden.

Sedan är det ju även så att i ditt exempel när man ställer objektivet i ändläget så rör den sig inte med maximal hastighet, utan långsammare för att söka upp något att fästa på.

Testa istället på att registrera en förfokuspunkt (tror ditt 300/2.8 har funktionen) på oändligt, och ställ sedan objektivet på närgränsen. När du aktiverar den förfokuserade fokusen ser du att det går rejält mycket snabbare för objektivet att ta sig dit.
Tror inte vi är så oense alls. :) Problemet är att på ett objektivt sätt registrera begreppet "fokuseringshastighet". Allt bilr fullständigt subjektivt. Det beror på kamerahus, objektiv/brännvidd/båda delar, avståndet till det som rör sig, förmågan att verkligen hålla aktiv fokuspunkt på objektet (hur mycket fördröjs fokuseringen av fokuspunktbyte), ljusförhållanden ute, hur spännande situationen är o.s.v. Allt flyter. Det måste ske i en kontrollerad labbmiljö och hur intressant blir det, ett specialfall? Tror tyvärr att diskusionen är meningslös, men kul! :D

Det tror inte jag heller men kommer det strax efter kan det vara bra nog.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar