Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 85mm/1,8 USM

Produkter
(logga in för att koppla)

LGreco

Aktiv medlem
God kväll alla,

Jag har en EOS 350D.

Nu börjar det bli dags att införskaffa sig ett nytt objektiv som i första hand ska användas till porträttfotografering.

Jag har sökt och hittat mycket användbar och hjälpsam info bland trådarna här på fotosidan.
Och som rubriken avslöjar har jag kommit fram till att det är ett Canon EF 85mm/1,8 USM jag vill ha.

Men innan jag bestämmer mig till 100 och slår till skulle jag uppskatta om några av mina funderingar och frågor kunde besvaras.

Jag har ingen koll på det tekniska men har förstått att den s.k "brännviddsförlängningen" på min kamera är 1.6. Har jag förstått det rätt om jag påstår att detta objektiv på min kamera skulle visa 136mm?

Närgränsen är 85cm, betyder det att jag med min kamera måste backa ytterligare ett par cm för att det ska agera som objektivet hade gjort på en fullformatskamera? Vad blir närgränsen i mitt fall?

Vad kan objektivet med fördel användas till utöver porträttfotografering? Eller... vad är objektivet inte alls lämpat för?

Jag vet att jag får bra ljuskänslighet när jag väljer ett objektiv med fast brännvidd och det som tilltalar mig är bland annat prisklassen och lovorden som det fått i olika trådar och recensioner här på forumet. Jag har absolut inget emot rekommendationer på andra, liknande objektiv som skulle uppfylla mina behov. Anta att man väljer ett 17-85 (bara ett exempel), där får man ju "flera brännvider", men vad är nackdelarna? Mindre ljuskänslighet? Inte lika stor bländare? Sämre bokeh?

Frågorna är många och svaren finns säkert redan i andra trådar här på forumet, men i ärlighetens namn är jag lite trött på att söka och scrolla och lusläsa inlägg för att hitta detaljerade svar på mina frågor, det är skönt att kunna få direkta svar. Ni får ha överseende med att jag bidragit med ännu än objektivtråd av detta slag, vill bara vara säker innan jag slår till.

Tack på förhand
ha en god natt!

/EmiL

Canons 85:a är en fantastiskt bra och prisvärd glugg. Brännvidden funkar mycket bra till porträtt men är också lämpad för allmänfotografering, i synnerhet utomhus. Det stämmer att du får ett bildutsnitt motsvarande 136 mm. Vad gäller närgränsen så är de den samma oavsett analogt eller digitalt kamerahus. Självklart är en fast 85:a inte lika allround som ex en 17-85. Men det är en glugg som alla bör ha och kan för den som har pengar kompletteras med en normalzoom typ 17-40,17-50 (Tamron), 18-50 (Sigma). Jag har själv en 85 mm och tycker den ger överlägset bättre porträtt än en 50 mm. Anser att brännvidden ger helt rätt porträttkaraktär, du får mycket fin bokeh med korttele.

Inget att tveka på! 85:an är grym, jag anser att den inte går att jämföra med någon av canons zoomar när det gäller skärpa och bokeh, inte ens L-klassen. Har i alla fall inte sett en enda testbild som visar att jag har fel i den åsikten.

Den ger vidare helt rätt perspektiv för halvkropp/ansiktsporträtt. 50mm blir aningen förvrängt i mina ögon.

Slutsats: KÖP, KÖP, KÖP!

Närgränsen ändras inte.
Mina främsta användningsområden för denna optiken är just porträtt (både halvkropp och ansiktsporträtt). Dessutom använder jag den med fördel till sportfoto i inomhushallar.Lite beroende på hur stor hall och var man står samt vilken typ av bilder man vill ha så är den kanske ibland i kortaste laget men jag tycker den funkar mycket bra i de hallar jag rör mig iallafall. Som redan sagts har den väldigt fin bokeh och är skarp så det räcker och blir över. Liten och smidig och i sammanhanget ganska billig också. Rekomenderas!

Jag kan inte annat än hålla med om lovorden, köp. Finns ibland på beg marknaden, om du av någon anledning inte är nöjd så sälj den igen utan större förlust. Du behöver inte bekymra dig om närgränsen, för porträtt så kommer du inte stå innanför den utan en bit ifrån (beroende på om du tar ansikte/halvfigur).

LGreco skrev:
Vad kan objektivet med fördel användas till utöver porträttfotografering?
(Andra har svarat på de flesta övriga frågorna.)

Jag tagit lite "makro"-bilder med mitt EF 85/1.8 med ganska gott resultat. Man kan montera en försättslins för att minska närgränsen rätt rejält. Bilderna blir säkert bättre med ett riktigt makroobjektiv, men om man vill prova lite närbildsfoto så är det ett enkelt och billigt sätt.
Eller... vad är objektivet inte alls lämpat för?
Det är inte ett dugg bra för att ta bilder på folksamlinger i små rum. :)

Enda invändningen jag ser är om du vill ha ett flexiblare objektiv så är ett macro att föredra. Jag har Canon EF 100/2.8 macro USM och det är ett suveränt objektiv även objektivt sett ! Funkar dessutom utmärkt till porträtt och har en närgräns på 31 cm. se resentioner !

/ Erik

Något du kommer märka med 85:an är att skärpedjupet vid f/1.8 är EXTREMT kort. OM du t ex tar ett halvkroppsporträtt och inte personen står exakt rakt (vinkelrätt) mot dig kommer t ex ena ögat att kunna vara skarpt medan det andra inte är det. Och nu skackar vi om inte att personen är lite halvt bortvänd utan det är så små vridningar som krävs att man inte alltid observarar dem vid fototillfället.

Givetvis går denna effekt att använda kreativt också ibland. Så, man kan ablsolut itne se detta oms någon nackdel med objektivet i sig, men det kan vara bra att veta om för att slippa obehagliga överaskningar.

När det gäller Macro har jag provat 85:an med mellanringar och det funkar helt OK.

Annars är det som sagt ett bra objektiv. Går man verkligen in på finliret så har den en del så kallad kromatisk abberation, vilket gör att det blir små turkosa ränder runt vissa ljusa partier. Jag tycker inte hellar att oskärpan (sk Bokeh) är superbra, den kan vara lite "orolig" ibland. Sedan måste jag bara lägga till att även om man brukar dra till med att fasta gluggar (speciellt skarpa sådana som 85/1.8) alltid är skarpare än zoomar så tycker jag min 70-200/4IS är minst lika skarp som 85:an om båda används på 4. Faktum är att jag föredrar resultatet från zoomen. Fast det är ju rätt irrelevant eftersom det är två helt olika objektiv.

Hmm... CA är kanske nackdelen med detta objektiv. Jag kollade noga på testar på den (photozone.de och photo.net), och då jag kanske är lite petig och kör fullframe blev det ett 100/2 i stället. Den är hur vass som helst och har inte gjort mig besviken en ända gång.

Men kör man crop kamera kanske 100 mm blir för mycket verkar som många tycker. Den kostar lite mer också. Min rekommendation på 85:an hållar jag därför vid...

/Thorsten

Gjorde ett mycket snabbt macroförsök med 85:an+ 36mm mellanring. Inget stativ, bara stöd mot bordet.

f=1.8.

Först utan mellanringen och då ser man att skärpedjupet redan här är ganska kort. Satte fokus någonstans i ordet "Tullamore" (lilla texten). Avstånd runt närgränsen (85cm). Bilden beskuren.

Bilagor

• tulla.jpg
    tulla.jpg
    76.9 KB · Visningar: 458
Senast ändrad:
Också på med mellanringen. Behöver kanske inte säga var fokuspunkten sitter...
Avstånd från frontlinsen ca 10-12cm. E:et i "DEW" är ca 1mm brett. Bilden ej beskuren.
Visst funkar det till macro?

Bilagor

• tulla2.jpg
    tulla2.jpg
    62.2 KB · Visningar: 455
Senast ändrad:
Köpte mitt 85/1,8 1994. Det är mitt äldsta objektiv i väskan och jag kan inte tänka mig att sälja det.

Är perfekt för porträtt och allt där man behöver ljusstyrka, som konserter och sport. Ljusstyrka behövs ofta inomhus.
Mekaniskt väldigt tåligt då det har innerfokusering.

Närgränsen är 85 cm oavsett sensor, men med mellanring kan du gå närmare.

Med 1,6x-sensor blir det mer teleeffekt och då blir gluggen ännu mer lämplig för konserter och sport.

Vad många svar, kul!

Om jag hade de minsta tveksamheter inför det här köpet så är de i alla fall nu helt bortblåsta.

Tusen tack,
fortsatt trevlig kväll!

Skärpedjupet står i relation till sensorstorleken, så det bör man kolla när man jämför.

Ju större sensor, desto närmare går du för att fylla upp bildern - och då blir skärpedjupet kortare.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto