Annons

Canon EF 85 mm 1,8 eller vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gnutte

Aktiv medlem
Hej!

Efter att ha impulshandlat en motorcykel så sålde jag både mitt älskade 70-200 f/4L IS & mitt oanvända Tokina 11-16 2,8. Nu har jag lyckats jobba över en del så tittar efter nytt optik för mig. Jag har huvudsakligen fotat med motorsport men tänkte ta en avstickare & prova lite annat också. Kommer köpa ett 70-200 f&4L nån gång men vill prova lite andra optik. Jag har en Canon 50D & ett Sigma 18-50 2,8 samt en 430EX blixt. Har varit helt inne på ett Tokina 12-24 f/4 II alt Tokina 11-16 2,8 bara för att vidvinkel låter intressant men har även fått upp intresset på Canon,s 85mm 1,8. Vad jag ska fota? Nja jag vet inte faktiskt även om dessa 2 är helt olika optik men kanske nåt allsidigt som jag kan använda med mitt Sigma 18-50 2,8. Vilket kommer jag har mest nytta av. Båda typerna av optiken kan jag ta med mig en snabbis på motorcrossbana men det är inte ett måste. Fördelen med 85mm är att jag skulle kunna ha den både som motorsportfoto - bröllop - porträtt. Tokina ta härliga landskaptbilder - kanske nåt motorsportfoto - byggnader mm - kanske porträtt?.

Tacksam för hjälp.
 
Vidvinkel eller tele? Du måste nog tänka till själv på vad det är du tänker fotografera först.

Sedan har du ju redan ett objektiv som täcker i närheten av dom två du kikar på, möjligen får du större förändring med en 11mm jämfört med vad du får extra med 85mm. Kanske du skulle kika på lite mer tele om du nu lutar åt det hållet.

Som sagt, tänkt lite till på vad du egentligen vill, fota med objektivet du har en stund och fundera på vad du tycker du saknar mest.
 
Du har ju redan 18 mm, känn efter med den först. Om du inte använde ditt Tokina utan använde 70-200 mer så skulle jag gissa att tele är mer din grej.
 
Tackar så mkt för svaret hittills. Tokina 11-16 2,8 hann jag inte prova innan jag sålde det så kan inte uttala mig om det var mer min grej. 85mm känns lite mer kunna använda det så mkt mera än ev Tokinan. Tokinan är väl knappast nåt man kör porträtt eller? Lockas lite av extrema vinklar men man blir rätt begränsad med vidvinkel. Japp kan stämma när jag kör Sigman så försöker jag köra 18 & försöka gå närmare för att slippa zooma.
Skulle vilja prova både porträtt foto & även vidvinkel på stillastående hojar samt bilar.
 
Vill du göra porträtt så är 85 mm riktigt bra, det fungerar mest för halvkropp och ansikte. Det är Canons mest prisvärda objektiv, sök i forum.
 
Vill du göra porträtt så är 85 mm riktigt bra, det fungerar mest för halvkropp och ansikte. Det är Canons mest prisvärda objektiv, sök i forum.

Jag skulle vilja påstå att 50/1.8 är canons mest prisvärda objektiv. De flesta brukar hävda det. För att den är så vansinnigt billig, och dessutom optiskt bra! :)
 
Jo jag har haft ett 50 1,8 men trots bra bilder så kom jag inte överens med det. 85mm fungerar väl på helkropp också eller?
 
Jag tycker inte 85mm är smidigt för helkropp på en cropkamera. Utsnittet motsvarar ungefär 135mm på FF. På sju meters avstånd får du precis in en människa som är 1.85 meter på höjden i bilden (altså bildens längsta ledd).

Jag tycker sju meter är onödigt långt bort från motivet, man får ett komprimerat perspektiv och känslan blir att man är mer avlägsen från objektet.

Men det är klart att det _går_. Det går att plåta helkropp med en 1200mm också, men det är inte smidigt :)
 
Jag tycker inte 85mm är smidigt för helkropp på en cropkamera. Utsnittet motsvarar ungefär 135mm på FF. På sju meters avstånd får du precis in en människa som är 1.85 meter på höjden i bilden (altså bildens längsta ledd).

Jag tycker sju meter är onödigt långt bort från motivet, man får ett komprimerat perspektiv och känslan blir att man är mer avlägsen från objektet.

Men det är klart att det _går_. Det går att plåta helkropp med en 1200mm också, men det är inte smidigt :)

He he he jag förstår ditt resonemang! :)
 
Vill du ha helkropp så har du ditt 18-50/2.8.


Japp inser det, ska snart hjälpa en kollega att fota han & hans flickvän & son som porträtt men kommer köra helkropp. Kommer ta bilden i en boxningsring men förhoppningsvis tillräcklig med ljus. Bara hoppas att mitt sigma 18-50 2,8 klarar en sådan sak men tanke ev skärpa mm.
 
Använd stativ så är det säkert inga problem även om ljuset är lite dåligt.
 
Japp har insett det men om man ställer om frågan om jag inte bryr mig om vad jag fotar så vilket optik är bäst lämpat för allt möjligt?
 
Om du inte bryr dig om vad du fotar tycker jag du ska skaffa dig en mer intressant hobby. ;-)

Annars brukar svaret på liknande frågor vara någon sorts allround-zoom, och en sådan har du ju redan. Spara pengarna tills du känner själv vad du saknar.
 
Ha ha ha tackar Anders då kanske frimärken vore nåt eller fjärilar. Fotomässan är snart här även om det inte brukar vara några direkta bra mässpriser men kanske jag får en ny inblick vad jag skulle behöva. Tackar så mkt för all hjälp annars.
 
Jag har själv köpt en farlig massa prylar och fler lär det bli, men rätt många av dom ligger mesta tiden i en byrålåda. Det är kul för en stund att packa upp nya leksaker, det erkänner jag villigt, men ibland önskar jag att jag hade använt en del av pengarna till att jaga intressanta saker att fotografera istället. Kanske ett par resor till några udda ställen, eller kanske biljetter till några evenemang. Det hade gett fler kul bilder och kanske också lite insikter i vad jag egentligen vill fotografera mest.
 
Mina ovetenskapliga erfarenheter av 85mm 1.8 är att det är ett ruggigt bra porträttobjektiv, gillar man korta skärpedjup är det suveränt. Det har dock en närgräns på 85 cm vilken kan kännas lite märkligt om man ävan vid zoomobjektiv med en mindre närgräns.

Men det har inte en chans mot tex 24-70 2.8 L på samma bländare och på längre avstånd

tex använder du bägge objektiven på 10 meter och bländare 2.8 trots att du förlorar i brännvidd kommer bilderna bli bättre med 24-70 där först märker man skillnaden mellan de två objektiven enligt min mening,

Jag har en förkärlek för fasta objektiv, men begränsningara visar signär du inte kan påverka motiven själv, då måste jag nog rekommendera ett zoom.

Ett 70-200 mm 2,8 L står högst på min wishlist.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.