Annons

Canon EF 85/1.2 L nya eller gamla

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Undrar lite över gamla och nya versionen. Jag kan det mesta, kring af-hastighet m m, men vill höra från de som har erfarenhet av båda versionerna, inte från er som bara lovprisar ena versionen. Upplever ni bokehn väldigt mycket bättre med den mer cirkulära bländaren? Och är gamla versionen skarpare som sägs pga bly i glaset? Helt medveten om att det inte finns reservdelar och sånt till gamla, men undrar just kring de optiska skillnaderna, vilket enbart de som haft båda kan svara på.

Ja, så kommer då ett svar från en som bara haft den ena.

Du kommenterade ju AF, men frågade egentligen om skärpa och bokeh.

MEN, jag tycker det är rätt missvisande när man läser att version II har så mycket bättre AF. Då får man nämligen lätt den uppfattningen att AF är rapp och snabb på II:an. Det är helt fel. AF på BÅDA suger. Inte ens i bra ljus med ett 1D hus och mittpunktsmätning hänger AF med om man tex fotograferar en häst i lätt skritt.
Det är mycket glas att flytta, så ska man fotografera på största bländaröppningar får man fotografera relativt orörliga objekt.

Tänkte ändå det kunde vara bra att veta.

Annars är objektivet fantastiskt, och kan ge väldigt trevliga bilder.

Hur ofta ser man ett 85/1.2 version 1 till försäljning, och vad är priset på I vs II begagnat?

Ja, så kommer då ett svar från en som bara haft den ena.

Du kommenterade ju AF, men frågade egentligen om skärpa och bokeh.

MEN, jag tycker det är rätt missvisande när man läser att version II har så mycket bättre AF. Då får man nämligen lätt den uppfattningen att AF är rapp och snabb på II:an. Det är helt fel. AF på BÅDA suger. Inte ens i bra ljus med ett 1D hus och mittpunktsmätning hänger AF med om man tex fotograferar en häst i lätt skritt.
Det är mycket glas att flytta, så ska man fotografera på största bländaröppningar får man fotografera relativt orörliga objekt.

Tänkte ändå det kunde vara bra att veta.

Annars är objektivet fantastiskt, och kan ge väldigt trevliga bilder.

Hur ofta ser man ett 85/1.2 version 1 till försäljning, och vad är priset på I vs II begagnat?

Tack för svar. Inte så ofta de säljs. Mark ii tycks säljas runt 11-13 tusenn. Jag köpte precis ettan från 1997 för 8 tusen i helt nyskick. Finns inte reservdelar, men tydligen kostar en fokusmotor på tvåan 1500 dollar och då lär det väl inte spela någon roll. Testat min ett par dagar, ultralångsam af, men sätter skärpan och enorm bildkvalitet. Blivit så kär så jag funderade att lämna tillbaka den och köpa tvåan ny. Men antar att det är ekonomiskt oförsvarbart, har både Sigman och f/1.8:an tidigare!

Tack för svar. Inte så ofta de säljs. Mark ii tycks säljas runt 11-13 tusenn. Jag köpte precis ettan från 1997 för 8 tusen i helt nyskick. Finns inte reservdelar, men tydligen kostar en fokusmotor på tvåan 1500 dollar och då lär det väl inte spela någon roll. Testat min ett par dagar, ultralångsam af, men sätter skärpan och enorm bildkvalitet. Blivit så kär så jag funderade att lämna tillbaka den och köpa tvåan ny. Men antar att det är ekonomiskt oförsvarbart, har både Sigman och f/1.8:an tidigare!

Jag skulle nog inte tycka det är försvarbart. Kan man gissa på att det då blir kanske 4-6000:- emellan (mer om du köper nytt). Det är för små skillnader och AF på nya är ändå seg (om än mindre seg än I:an).

Jag skulle nog inte tycka det är försvarbart. Kan man gissa på att det då blir kanske 4-6000:- emellan (mer om du köper nytt). Det är för små skillnader och AF på nya är ändå seg (om än mindre seg än I:an).

Tack Staffan, du bekräftade lite det jag kände så kör nog på det om ingen annan övertygar mig. Du brukar skriva kloka insiktsfulla kommentarer.

Tack Staffan, du bekräftade lite det jag kände så kör nog på det om ingen annan övertygar mig. Du brukar skriva kloka insiktsfulla kommentarer.

Jag har det gamla sedan många år. Det tar underbara bilder. AF är inte snabb på näravstånd men jag har i alla fall lyckats hålla fokus på en snabbt springande hund upp till 3 meters avstånd. Det är under 3 meter som kameran måste skruva mycket för att sätta skärpan. Det är då den inte hänger med en snabb hund längre.

Tycker den stora nackdelen är att den är så tung. Att ta med den i kameraväskan på en resa är 1 kilo till i packningen.

Har plåtat med det gamla några dagar nu, det är faktiskt underbart. Absolut märks att bakre linsen inte har så bra coating med starka ljuskällor direkt i linsen och att af är slö, men i övrigt, hmm, varför väntade jag tills nu med att skaffa denna!!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    39.9 KB · Visningar: 82
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar