Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrystina

Ny medlem
Hej!

Jag har förstått att Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM är ett hyfsat mångsidigt objektiv,
men eftersom jag är väldigt ny i objektivdjungeln så undrar jag om någon kan klargöra exakt vilka användningsområden som finns?
Har en Canon Eos 60D och älskar att fotografera djur och naturbilder, men vet inte om jag ska satsa på ett renodlat macro och en annan glugg vid sidan om..
Lite hjälp uppskattas till tusen!

Med vänlig hälsning,
Christina
 
Hej!

Jag har förstått att Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM är ett hyfsat mångsidigt objektiv,
men eftersom jag är väldigt ny i objektivdjungeln så undrar jag om någon kan klargöra exakt vilka användningsområden som finns?
Har en Canon Eos 60D och älskar att fotografera djur och naturbilder, men vet inte om jag ska satsa på ett renodlat macro och en annan glugg vid sidan om..
Lite hjälp uppskattas till tusen!

Med vänlig hälsning,
Christina

Det ena behöver inte utesluta det andra. Har använt ett 70-200 (Nikon) med försättslins (Canon D500)
och det blir då ett mycket bra `macro-tele´ perfekt till sländor, fjärilar, insekter, etc.

Fast du skall nog satsa på 70-200/4L IS USM. Den stabiliserade IS-modellen är inte bara stabiliserad utan skall även vara lite `vassare´.

/Stephan
 
Hej!

Jag har förstått att Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM är ett hyfsat mångsidigt objektiv,
men eftersom jag är väldigt ny i objektivdjungeln så undrar jag om någon kan klargöra exakt vilka användningsområden som finns?
Har en Canon Eos 60D och älskar att fotografera djur och naturbilder, men vet inte om jag ska satsa på ett renodlat macro och en annan glugg vid sidan om..
Lite hjälp uppskattas till tusen!

Med vänlig hälsning,
Christina

Objektivet är mycket bra, passar för dina ändamål tror jag. Förutom till rena makrobilder.
Jag skaffade ett exemplar begagnat i mycket fint skick för 4000 kr.

Till macro är det trots allt bäst med ett dedikerat makrotele. För insekter och fjärilar så är då en brännvidd runt 150mm lämpligt, man får då lite distans till motivet.

Om man inte behöver en zoom så är EF 2,8/200mm L ett superbt objektiv.
Om man kopplar på mellanringar så kan man ta skarpa och fina närbilder, t.ex på fjärilar, sländor och små blommor. Med en telekonverter 1,4x på objektivet så får man ett 4/280mm teleobjektiv som fungerar bra ute i naturen och till djurbilder.

Annars är väl en budgetzoom i klassen 70-300mm ett alternativ för dig.
Tamron 70-300mm VC med stabilisering är ett vettigt objektiv. Inte lika briljant i skärpan som Canons L-objektiv men duger ändå gott tycker jag.

Exempel med Tamron: https://picasaweb.google.com/115641...hkey=Gv1sRgCIG4n-6ohpzRSA#5766160121050594066

MVH J O
 
Hej!

Jag har förstått att Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM är ett hyfsat mångsidigt objektiv,
men eftersom jag är väldigt ny i objektivdjungeln så undrar jag om någon kan klargöra exakt vilka användningsområden som finns?
Har en Canon Eos 60D och älskar att fotografera djur och naturbilder, men vet inte om jag ska satsa på ett renodlat macro och en annan glugg vid sidan om..
Lite hjälp uppskattas till tusen!

Med vänlig hälsning,
Christina

Jag har ett 70-200 f/4 L USM. Väldigt nöjd med det och det går inte att jämföra med ett budget objektiv från Canon. Jag använder det till närbilder av fjärilar, blommor men även en del landskaps motiv som inte kräver en enorm vidvinkel och naturfoto av alla dess slag. Den är bra på porträtt men inte fantastisk. Den går inte att användas som ett renodlat macroobjektiv. Det är en f/4 så den kan vara kinkig när ljuset börjar avta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.