Annons

Canon Ef 70-200/4,0L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobias A

Medlem
Hej på er !

Jag går i tankarna att skaffa ett nytt objektiv som jag skall kunna ha bra användning när jag tar bilder på t.ex vindsurfing. Är det någon som har koll på om man kommer nära nog ett objekt på ca:100m avstånd?

Kameran jag har är EOS10D och med den blir bränvidden 112-320.

Vore bra att få lite komentarer, skulle det funka bra eller skall man titta på något annat objektiv.

MVH
Tobias

Jag tror det blir lite kort, om du ska befinna dig på 100 meters håll. Tror du bör titta på 200mm, t.ex. Sigmas 100-300/4.

På 200mm har du en bildvinkel på 12grader.

Med lite magi (trigonometri) så kan man omvandla vinkeln till meter vilket blir ca 20m på 100m avstånd.
Med 10d beskärning blir det 12,5m.

12,5m är diagonalen på bilden höjd och bredd blir lite mindre. En windsurfing mast är väl runt 5m om jag inte minns fel.

Matematik var inte i går så det kanske blev fel men jag säger att det funkar men ett 100-400 är kanske ett bättre val om man tror på mina beräkningar.

Eller en båt :)

Senast ändrad:
Minsta laget

Har själv tagit vindsurfbilder och kan medella att 300 mmm är i absolut minsta laget. Funderar själv på att införskaffa ett 100-400mm plus konverter. Det är ju trots allt oftast close-ups man vill åt...
/David

Hejsan.

Ny här och jag bumpar upp den här tråden med ett litet önskemål.

Skulle någon vänligt själ vilja lägga upp en bild eller ge mig en länk till nån/några bilder på det här objektivet tillsammans med en Canon 350D?
Är i köptankar och hoppas det inte är för stort, visst, jag vet att den är 172mm lång men det är brukar vara en annan sak när man ser saker tilsammans med något, "en bild säger tusen ord.." ;-p

/Benny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar