Annons

Canon EF 70-200/4,0 L USM vs. Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

sajbermartin

Aktiv medlem
Har börjat fundera på införskaffa ett teleobjektiv då jag gillar att fota med sånt (i den mån jag nu kunnat göra det.) Mitt Canon 17-85 går ofta i botten....

Frågan är vad man ska ha för något?
Funderar på om man ska lägga ut så pass mycket pengar som dessa objektiv går lös på. Eller om man ska börja med ett billigt typ: Canon EF 55-200/4,5-5,6 II USM.

Men om man nu skulle välja mellan dom lite dyrare. Vad är fördelarna/nackdelarna med dessa två objektiv för en glad amatör?! :)

Alla synpunkter uppskattas!!

Hej Martin!
Jag är själv Nikonist och kan inte uttala mig så mycket om Canons 70-200/4. Jag har dock fotograferat med det vid något tillfälle.
Sigman har jag ägt men bytte ut den för att fokuseringen inte fungerade som jag önskade. Om du försöker följa t.ex. en människa som går mot dig kommer du märka att fokus inte följer med. Jag försökte fotografera skidåkare med det objektivet vilket var nästan omöjligt i vissa situationer.
Canongluggen är lite mindre och har riktigt bra optiska prestanda och USM är ju grymt. Jag vet inte hur de ligger i pris jämfört med varandra men jag skulle nog inte tveka en sekund på Canons, om det inte är så att du måste ha 2,8-ljusstyrkan eller närgränsen som sigmas senare "macro-70-200" har.
Jag har ofta tänkt att det vore bra om Nikon hade en motsvarighet, för oss som kanske inte behöver 2,8-bländaren och som inte har den tjockaste plånboken.
Hoppas att det kan vara till hjälp. Lycka till!
Hälsn. Erik

Canons 70-200/4L är en höjdare. Riktigt skarpt på alla bländare och brännvidder. Närgränsen är inte så illa heller 1.2 meter. Känslan av att obejktivet har fluorit-linser också är inte fel.

Kör IS-varianten av 70-200/4L och det enda som irriterar mig är att mina primes plötsligt känns oanvändbara... skämt åsido.

70-200/4L is var ingen billig historia men den sitter som gjuten på mina 30D och 350D också för den delen... Bra att använda som insektsjagare också med en 500D dock så finns ingen med rätt filterstorlek.

Sen att du aldrig kommer nöja dig med något annat än L är ju ett gitter...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar