Annons

Canon EF 70-200 2,8L IS II USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Köpte detta objektiv 31/7 och är sjukt nöjd, men skulle i förra veckan sätta på ett ND-filter och tittade då ner i objektivet och ser då att det sitter en flaga en bra bit ner i objektivet. (ej damm)

Kontaktade då Scandinavian Photo, och dom sa att dom kan skicka en adresslapp så jag kan skicka objektivet på rengöring. Men ska man verkligen behöva skicka objektiv på rengöring som är i stort sett nytt, och dessutom inte helt var helt gratis att köpa?
Om dom plockar isär det, fungerar verkligen allt som det ska sen, och hur vet man att det inte blir fullt med damm efter öppnandet? Är det någon som har skickat sina objektiv på rengöring?
// Heléne

Objektiv är inte lufttäta, så lite damm kan alltid leta sig in. Men det låter som en större bit i ditt objektiv. Det känns väl inte helt rätt.

Men det har ingen praktisk betydelse. Det ska extremt mycket skit i ett objektiv för att det ska påverka bilden. Jag har haft en 200/2,8 där det gått en stor flisa ur frontlinsen. Syntes inte på bilderna.

Objektiv är inte lufttäta, så lite damm kan alltid leta sig in. Men det låter som en större bit i ditt objektiv. Det känns väl inte helt rätt.

Men det har ingen praktisk betydelse. Det ska extremt mycket skit i ett objektiv för att det ska påverka bilden. Jag har haft en 200/2,8 där det gått en stor flisa ur frontlinsen. Syntes inte på bilderna.

Tack Magnus! Det syns inte på bilderna, så jag kanske bara ska strunta i det, och damm vet man ju att det blir med tiden! Stort tack för ditt svar, nu känner jag mig lugnare! =)

Jag hade inte struntat i det när jag har garanti kvar. Du behöver inte vara orolig för att det kommer tillbaka med mera damm inuti. Det kommer vara soprent .... eller rättare sagt, dammfritt.

Jag kan inte tänka mig att det blir sämre om de öppnat det. Canon borde självkart bara anlita proffs.

Få det ordnat. Den dagen du säljer det ned texten "Med en flisa i" sjunker andrahandsvärdet betydligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar