Annons

Canon EF 50mm f/1.8 II

Produkter
(logga in för att koppla)

Junipingla

Aktiv medlem
Jag har efter flera år med kompaktkamera (Powershot SX IS serien) äntligen satsat på en systemkamera eftersom jag fotar mycket och kompaktkameran räcker inte längre till.
Jag har fått mina objektiv/tillbehör men ännu inte min EOS 450D.
I väskan finns nu Speedlite 430EX, Tamron 17-50/2,8, Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

Nu har jag börjat fundera lite på Canon EF 50mm f/1.8 II, meat för att jag vill ha ett ljusstarkt objektiv då jag tar en hel del poträttbilder på mina barn.
Men blir det kaka på kaka med mitt relativt ljusstarka Tamronobjektiv? Vad tror ni?
 
Tamron har betydligt bättre skärpa i sin. Min 50/1,8 är urkass på skärpa och måste bländas ned till 10 för att få ett dugligt resultat.
 
Oj då! Jag som läst recensionerna här på Fotosidan där de lovordar skärpan??

PeterWem skrev:
Tamron har betydligt bättre skärpa i sin. Min 50/1,8 är urkass på skärpa och måste bländas ned till 10 för att få ett dugligt resultat.
 
Mitt 50/1,8 är mitt näst skarpaste objektiv efter 70-200 f/4 IS L. Jag behöver bara blända ner ett steg för att bli nöjd. Helt ovetenskapligt tycker jag dock att det ger lite konstiga färger.

För 900 Kr är det VÄLDIGT mycket objektiv för pengarna. Jag tror dock det blir kaka på kaka med ditt Tamron.
 
Ja det är det jag funderar på. Jag vet inte om det är jättestor skillnad på ljusstyrkan i verkligheten?
Birger Olsson skrev:
Min 50/1,8 är mitt näst skarpaste objektiv efter 70-200 f/4 IS L. Jag behöver bara blända ner ett steg för att bli nöjd. Helt ovetenskapligt tycker jag dock att det ger lite konstiga färger.

För 900 Kr är det VÄLDIGT mycket objektiv för pengarna. Jag tror dock det blir kaka på kaka med ditt Tamron.
 
Jag kör både 17-50/2.8 och 50/1.8 på min 20D. Jag tycker bättre om 50mm mest för den optiska kvaliten. Den extra ljusstyrkan är trevlig men inte nödvändig. Trevligt objektiv som lämpar sig för porträtt, definitivt värd det låga priset.
 
OK! tack för synpunkt, roligt att se en bild!

laan skrev:
Jag kör även jag med båda, och det blir inte kaka på kaka.. Bilden nedan hade jag inte kunnat ta med mitt tamron! Den är tagen på 1.8 och iso 800 om jag inte minns fel. SKärpan på 1.8 är jag nöjd med, och på 2.8 är det snorskarpt.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1310969&target=_blank

Spontant så tror jag nog att skärpan på bl.4 på tamron är ungefär lika bra som på 2.8 med 50 1.8
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.