ANNONS
Annons

Canon EF 50mm f/1.8 II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har blivigt sugen på att köpa mig ett fast objektiv, då jag blivigt sugen på att lära mig mer om att fotografera porträtt!

Har kikat på Canons EF 50mm f/1.8 II, är det ett bra porträttobjektiv (på 300D)?
Det verkar onekligen billigt, vilket gör mig lite tveksam?

Nån som har det och är nöjd med det, eller kanske inte är nöjd med det?

Funkar det både till ansiktsporträtt och helkroppsbilder?

Så, era erfarenheter, och tankar om det objektivet mottages varmt!

/Jocce

Jag har en 50mm till min gamla Canon AE1, visst så är det säkert mil från samma du hade tänkt o köpa men jag tänkte bara rekomendera fortmatet eller vad man ska kalla det. Ger mycket fina bilder för porträtt! Men kanske inte riktigt lika bra till helkroppsbilder.
Jag brukar sattsa mer på halvkropp lr vad man ska kalla det, man får med en bit av bröstet också.. aja du förstår säker vad jag menar, men ett trevligt format som sagt.

Canons EF 50mm f/1.8 II är nog Canons mest prisvärda objektiv, utmärkt skärpa och ljusstarkt.
Det fick betyget "Toppklass" av Cyberphoto. Visst är det plastigt men det får man ta till det priset.
På 300D motsvarar det ju 80mm och det är en bra brännvid för porträtt.

// Hampus

Jag är precis som den andra Sandberg här ovan nöjd med mitt objektiv. Ett måste-ha-objektiv! Jag har bara haft det och kitobjektivet, men nu har jag tappat bort kittet så det blir bara bilder med 50mm:aren, och det funkar för det mesta. Men nu ska jag nog köpa ett nytt objektiv som jag kan använda till det mesta, och då lär den också täcka in 50mm.

Ánvänder detta objektiv väldigt ofta och är överlag nöjd med det. Skärpan på 1,8 är kanske ingen höjdare men klart godkänd. Bländar man bara ner 1 eller 2 steg blir det genast bättre. Däremot är Af av variernande kvalitet på denna glugg. Jag har förmodligen fått ett med en lägre kvalitet på det. Den väsnas och är relativt långsam. Dessutom verkar den ha svårare att fokusera i mörker än vad min paketzoom har.

50 f/1.8 II är ett mycket bra objektiv. Visst är det plastigt och det finns fotografer som har tappat det och alla delarna lossnat från varandra men för det priset är det nog det bästa objektiv du kan få. Du får en bra längd på det på 300D och skärpan (särskilt från f/2.8) är utmärkt.

Bra, då kan jag säga att motljusegenskaperna är riktigt dåliga:)
Jag glömde bort det förut och blev påmind om det idag.

bEPH skrev:
Bra, då kan jag säga att motljusegenskaperna är riktigt dåliga:)
Jag glömde bort det förut och blev påmind om det idag.

Ok, aja, det får man väl helt enkelt leva med!

Det är juh relativt billigt, så man får juh inte önska några mirakel!

Tycker jag "illa" om det får jag väl sälja det!

/Jocce

Jocce skrev:
Har blivigt sugen på att köpa mig ett fast objektiv, då jag blivigt sugen på att lära mig mer om att fotografera porträtt!

Har kikat på Canons EF 50mm f/1.8 II, är det ett bra porträttobjektiv (på 300D)?
Det verkar onekligen billigt, vilket gör mig lite tveksam?

Nån som har det och är nöjd med det, eller kanske inte är nöjd med det?

Funkar det både till ansiktsporträtt och helkroppsbilder?

Så, era erfarenheter, och tankar om det objektivet mottages varmt!

/Jocce

går det teknikst sett att ha missat detta kritik rosade objektiv. om man som jag varit medlem senste månaderna. ??

köp köp.

Ja, jag har då inte rosat detta objektiv, Jag har snarare risat det p.g.a dess plastiga leksakskänsla, surrande autofokus, millimetertunna fokuseringsring...

FredrikArvidsson skrev:
Ja, jag har då inte rosat detta objektiv, Jag har snarare risat det p.g.a dess plastiga leksakskänsla, surrande autofokus, millimetertunna fokuseringsring...

haha jo men för utom det så är det super.

ps. har skippat att känna när jag tar på det. har skippat AF kör MF.

men en bild säger mer än tusen (och 1000 kr) ord.
och där är det inga problem.
m
vh anders

ds: (kan ju verkligen inte klaga på hundvalpen 135 L) snygg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar