Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 500mm 1:4,5 L Ultrasonic

Produkter
(logga in för att koppla)

sm4ive

Medlem
Jag söker en instruktions manual till denna glugg Canon EF 500mm 1:4,5 L Ultrasonic
Kopia duger bra. Jag hittar inget på nätet tyvärr.
Lasse

hmmm
lite nyfiken blev jag allt. Ett fast 500, how hard can it be..
Vad förväntar du dig att manualen skall berätta om?

Tack Håkan
dessa hade jag redan :)
Till Erik
Så behövs inga spydiga komments.
Nej det är inte svårt ,men några av funktionerna med focus set var inte självklara.
Uppspelningsringen tex.

Några av funktionerna med focus set var inte självklara.
Uppspelningsringen tex.

Alla Canons supertelen har en taggad ring för att snabbt kunna återgå till ett visst fokusavstånd, exempelvis målet på en fotbollsplan. Fokusera där du vill låsta skärpan och tryck SET.

Den äldsta generationen supertelen (som saknar IS) har "focus-by-wire". Det innebär att fokuseringsmotorn används för att flytta linselementen vid manuell fokusering. Fördelen med detta är att man kan välja olika utväxling. långsam fokusering för porträtt eller snabb för action. Nackdelen är att om fokusmotorn går sönder så går det inte ens att fokusera manuellt.

Tack Håkan
dessa hade jag redan :)
Till Erik
Så behövs inga spydiga komments.
Nej det är inte svårt ,men några av funktionerna med focus set var inte självklara.
Uppspelningsringen tex.
Jag är mycket sällan spydig, inte heller denna gg.
Däremot nyfiken.
Ledsen om jag trampat i klaveret.

Jaha så man kan sätta ett fixfokusavstånd variabelt.
När använder man det? sportfoto för att ha koll på målgång? eller målområdet till fotboll? eller örnens näste? eller just DEN slalomporten?
Nej jag använder aldrig supertelen så det är väl därör jag inte riktigt förstår den vanliga användningen. Fokusbegränsare är jag med på.

Finns lite spakar på den äldsta versionen också.
Bild
Fröderberg har redan beskrivit det unika med denna 500 mm, jämfört med senare modeller: Inställbar fokuseringshastighet. Annars kan man läsa manualen till en senare modell och bara hoppa över IS och sånt som inte finns på version f/4,5.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar