Annons

Canon EF 50 mm f/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

emiliag

Medlem
Hej! Jag har en fråga angående Canon EF 50mm 1.8 som jag köpte idag.
De i affären sa att man absolut kunde ta jätteskarpa och bra närbilder. Nu när jag testar det här hemma vill inte kameran knäppa av fotot förräns jag backat en bit. Ställer jag in objektivet på MF kan jag knäppa av mycket närmare föremålet men får absolut ingen fokus.
Vad gör jag för fel? Är det inte lönt att köpa 50mm f 1.8 om man vill ta både porträtt och macrobilder?

Tack!
 
Hej!

Om du läser på objektivet så ser du att det står att närgränsen är 0.45m, dvs ca en halvmeter, med andra ord, med tanke på att det är på 50mm är det inte ett jättebra objektiv för macrofotografering.

Däremot är det ett oerhört bra objektiv med tanke på de få kronor det kostar, man kan få enormt vackra bilder med det
 
Jag köpte också detta objektiv nyligen och är väldigt nöjd än så länge.
.
Lyckligtvis hade jag en raynox macro snap-on lins sedan tidigare som kortar ner närgränsen till ca.10 cm, plus en förstoring på +8 dioptrier.

Mina 3 uppladdade bilder av ögon är tagna med just denna kombination och visar hur nära den klarar av att fokusera, så visst kan 50mm 1.8 II klara av makro men tyvärr inte utan tillbehör.

Lycka till i objektiv djungeln!
 
Senast ändrad:
Vad menas med +8 dioptrier? Är det något man får med raynox macro snap-on lins? Eller måste man köpa det till?

Har ni tips på macroobjektiv som även är bra till porträtt?
 
Nu ska vi försöka reda ut lite om det här med närbildsfotografering. Det finns flera olika möjligheter som då givetvis kostar lite olika.

Objektivet som du köpt 50/1,8 funkar jätte bra till porträtt men är inte ett närbildsobjektiv i sig. Det finns då ett antal möjligheter som inte behöver bli så dyra som ett riktigt närbildsobjektiv (makroobjektiv).
1. Närbildslinser, det är en lins som man sätter framför objektivet ungefär som ett förstoringsglas. Finns i lite olika prisklasser populära brukar just de som tillverkas av Raynox vara. De som anses bäst är dock Canons egna men de kostar oxå en rejäl slant.
2. Mellanringar, det är olika långa rör som man sätter mellan objektivet och kamera huset. De gör att man kan komma närmare med objektivet och på så sätt avbilda små saker. Med mellan ring mellan objektiv och hus kan man inte fokusera på stora avstånd. Men det är ju bara att ta bort mellan ringen så är ordingen återställd. Mellanringar finns i alla möjliga prisklasser där de enklaste bara är rör och de lite mer avancerade stöder automatik med elekriska kopplingar tmella kamera och objektiv. Soligor/Kenko är prisvärda.
3. Om man har flera objektiv kan man köpa omvändnings adapter som gör att man kan sätta ett objektiv bakochfram på ett annat objektiv. Denna teknik kan ge riktigt stora förstoringar.

Jag skulle föreslå alternativen mellanringar eller försättslins i ditt fall som prisvärda alternativ och kanske då mellanringar i första hand eftersom de kan användas till vilket objektiv som helst. Kenko mellanringssats kostar 975:- (passar ej EF-S objektiv men väl ditt 50mm) annars fins Dörr för 1500:-. Mellanringarna kommer då i tre olika storlekar som kan kombineras för olika resultat. Närbildslinser finns från 200-300:- per styck för de billigare.

Riktiga makroobjektiv (inte zoom objektiv som har macro i beteckningen) kostar en hel del men ger givetvis riktigt bra resultat. Om du vill ha ett som klarar både närbilder och porträtt är kanske tipset Canon EF-S 60/2,8 ca 4500:- eller Sigma 50/2,8 3200:- som är det billigaste alternativet. Sen kostar de upp till 15-20 tusen beroende på brännvidd mm.
 
Har försäljaren fått dig att tro att du ska kunna ta macrobilder med 50/1.8 så tycker jag du ska sluta handla där och berätta vart du handlade, sen tycker jag du ska gå tillbaka med objektivet om det inte motsvarar dina förväntningar och förklara situationen. Kanske jag som är vrång, men så tycker inte jag en försäljare ska göra.
 
Har försäljaren fått dig att tro att du ska kunna ta macrobilder med 50/1.8 så tycker jag du ska sluta handla där och berätta vart du handlade, sen tycker jag du ska gå tillbaka med objektivet om det inte motsvarar dina förväntningar och förklara situationen. Kanske jag som är vrång, men så tycker inte jag en försäljare ska göra.

Om man handlar objektiv över disk är det väl bara att provköra i affären. Det borde gjorts i detta fall, om köparen inte gav intryck av att vara väl bevandrad.

Per.
 
Canon 60mm 2,8 kan jag varmt rekomendera. Ett fantastiskt bra objektiv till både porträtt och macro.
 

Bilagor

  • Utflykt med dagis 100.jpg
    Utflykt med dagis 100.jpg
    9.9 KB · Visningar: 388
  • Utflykt med dagis 113.jpg
    Utflykt med dagis 113.jpg
    17.4 KB · Visningar: 391
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.