Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 50 mm f/1,8 II

Produkter
(logga in för att koppla)

ALEEEX

Aktiv medlem
Vill börja med att säga att jag kommer skriva allt i fetstilt för att det är lättare att läsa då.

Aja, anledningen till att jag startade en tråd är att jag undrar om "Canon EF50mm f/1.8 II" är det bästa objektivet du kan köpa till en Canon-kamera om du max kan betala 1.500:-?

Har inte den största budgeten så jag kan inte köpa något dyrare.

Och vad menas med att objektivet heter Canon _EF_, vad menas med det där "EF"? På dom flesta så står det ju "AF".

Vet du något annat objektiv som är bättre än Canon EF50mm f/1.8 II och billigare, så skriv gärna objektivets namn.

Och om du inte vet vad "Canon EF50mm f/1.8 II" är för objektiv så har du en direkt-länk här : http://www.pricerunner.se/pl/543-1085177/Kameraobjektiv/Canon-EF50mm-f-1.8-II-priser

MVH

[admin: fetstil behövs inte i hela inlägg. Använd det för att markera saker i texten]

Senast redigerad av en moderator:
Kan bidra med att EF står för "Electro-Focus". Men det låter ju kanske lite märkligt att köpa ett objektiv vilket som helst bara det kostar under 1500. Vore det inte bättre att fundera på om du behöver ett 50 mm istället och i annat fall lägga undan pengarna till ett objektiv som du kanske behöver bättre? (Nu kanske det faktiskt är ett 50mm du skall ha förvisso, säger bara att det kanske är bättre att fundera från en annan utgångspunkt.)

Har i övrigt själv ett EF 50mm/1.8 II, vilket ännu så länge är det enda objektiv som jag har vid sidan om kitobjektivet. Tycker att det är ett grymt roligt objektiv för att fota snygga nattbilder då det är såpass ljusstarkt. Passar dessutom finfint till porträtt på en APS-C-kamera.

Bra!

Hej!

om inte jag har fel så står EF för att objektivet har EF-linser i sig. Att det är ett visst sätt som Canon bygger sina objektiv på. Rätta mig om jag har fel.

Af står för att objektivet har autofokus och har ingenting med EF att göra.

Jag äger själv 50mm 1,8 och jag är supernöjd med det. För det priset så är det helt klart köpvärt. Det är riktigt skarpt och eftersom den har bländare 1,8 är det riktigt ljusskarpt och väldigt kort skärpedjup. Om du har en liten budget är det ett optimalt objektiv.

50/1,8 är ett billigt relativt ljusstarkt 50mm objektiv med bra skärpa.
Det är plastigt och en lite för enkel bländarkonstruktion för att ge fin bokeh.
Då det är just billigt och ljusstarkt så ligger det i mångas kameraväskor.

för lite historia om Canom kan man med fördel beöka:
http://www.canon.com/camera-museum/

EF är beteckningen på objektifets fattning och inte linskonstruktionen i sig. EF kan mycket väl stå för Electronic Focus eftersmom idén är att den ska vara hel elektronisk och stödja fokusering (AF) med motor i objektivet.
Canon har några andra objektiv som passar till EOS systemet som saknar AF och de har inte beteckningen EF t ex MP-E och TS-E.

Det är ett rolig objektiv, bara din fantasi sätter gränserna. Jag tycker att det är kul att använda för porträtt, vanliga "kalas- & sällskapsbilder" men även lite mer utmanande situationer. Mest av allt är det prisvärt men det känns också lite "billigt" när man tar i det.

Och vill du inte spara dina 1500:- för att så småningom få ihop till ett annat dyrare objektiv så är det absolut ett bra sätt att spendera pengarna.

Men jag säger som tidigare redan skrivits, om du inte behöver ett 50mm så spelar det ju ingen större roll om det är bra eller ej... Så börja med att fundera över vad du vill använda ditt objektiv till och i vilka situationer/miljöer. Ett fast 50mm var inte det första obejktiv jag köpte men som en del i min kameraväska är det toppen!

Lycka till!

Vill börja med att säga att jag kommer skriva allt i fetstilt för att det är lättare att läsa då.

Jasså, bestämmer vem? Jag tycker fetstilen är betydligt jobbigare att läsa, det flyter ihop och jag får anstränga ögonen onödigt mycket! Dessutom finns det något som kallas "netikett", och till den hör att fetstil används för betoningar, förtydligare och liknande. Att skriva med enbart fet stil kan jämföras att skriva med ENBART VERSALER. Andra användningar är för rubriker och ingresser.

Har man ont om pengar och vill ha högpresterande optik så är det M42 eller FD optik som gäller - oki, du får focusera manuellt, men med en modern M42 adapter så fungerar både ljusmätare och AF-confirm vettigt.

De föreslagna pengarna räcker till adapter, 135mm f/2.8 , 28mm f/2.8 , 50 mm f/2.0 och det blev ändå lite pengar över till motljusskydd (vilket alla objektiv gillar, men äldre optik ofta BEHÖVER)

EF står för Electronic Focusing och inget annat. Betänk att det första EF objektivet släpptes på marknaden 1987 då det knappt fanns objektiv med motoriserad fokusering. Idag låter det bara lite konstigt.
En ännu konstigare grej är Canons beteckning för L objektiv där L står för Luxury (Lyx). En om möjligt ännu mer obegriplig term. Man undrar vad det var för fel på exempelvis P (Professional).

Har man ont om pengar och vill ha högpresterande optik så är det M42 eller FD optik som gäller
Njae, med tanke på att gamla objektiv har sparsamt med coating på linsytorna så har de ofta problem med bl.a. ströljus(kontrast), men visst finns det fin gammal optik.
En annan sak är att det är nästan omöjligt att fokusera lika exakt manuellt som dagens AF kameror. Tur-faktorn blir i allmänhet ganska stor om man fokuserar manuellt.

Jag kanske ska tillägga att detta är mitt första objektiv, så jag har inget kitobjektiv. Så jag har inte en aning om vad jag ska ha för objektiv till.

Eftersom det står bara "50mm" så betyder det att det inte går att zooma, eller?

Är 50mm så mycket som vi har på ögat, dvs det vi säger inte är inzoomat eller utzoomat?

Jag kanske ska tillägga att detta är mitt första objektiv, så jag har inget kitobjektiv.
(...)
Är 50mm så mycket som vi har på ögat, dvs det vi säger inte är inzoomat eller utzoomat?
Ett 50 mm-objektiv är på din kamera ett kort tele (om du inte har en Canon 1D/Ds eller 5D, förstås). Inte speciellt lämpligt som första och enda objektiv, alltså. Försök få tag på en begagnad kitzoom istället, den borde bara kosta några hundralappar. Leta efter den lite nyare varianten med IS, som är bättre än de äldre.

Jag kanske ska tillägga att detta är mitt första objektiv, så jag har inget kitobjektiv. Så jag har inte en aning om vad jag ska ha för objektiv till.

Eftersom det står bara "50mm" så betyder det att det inte går att zooma, eller?

Ett 50 mm-objektiv är på din kamera ett kort tele (om du inte har en Canon 1D/Ds eller 5D, förstås). Inte speciellt lämpligt som första och enda objektiv, alltså. Försök få tag på en begagnad kitzoom istället, den borde bara kosta några hundralappar. Leta efter den lite nyare varianten med IS, som är bättre än de äldre.

Vad är skillnaden mellan ett objektiv med eller utan IS?

Helt rätt, 50mm är fast. Är det en zoom står det t.ex. 24-70 altså zoom från 24mm till 70mm.

På din kamera motsvarar 35mm ungefär hur vi upplever världen, förrutom att vi har ett betydligt bredare synfält (även om vi bara ser skarpt precis i mitten).

50mm på en cropkamera motsvarar, precis som Erland skrev, ett kort teleobjektiv (ca 85mm på fullformat), och är ruskigt bra för porträtt och modellbilder. Allround är det dock inte.

Har man ont om pengar och vill ha högpresterande optik så är det M42 eller FD optik som gäller - oki, du får focusera manuellt, men med en modern M42 adapter så fungerar både ljusmätare och AF-confirm vettigt.

De föreslagna pengarna räcker till adapter, 135mm f/2.8 , 28mm f/2.8 , 50 mm f/2.0 och det blev ändå lite pengar över till motljusskydd (vilket alla objektiv gillar, men äldre optik ofta BEHÖVER)

Hear, hear.

Helt rätt, 50mm är fast. Är det en zoom står det t.ex. 24-70 altså zoom från 24mm till 70mm.

På din kamera motsvarar 35mm ungefär hur vi upplever världen, förrutom att vi har ett betydligt bredare synfält (även om vi bara ser skarpt precis i mitten).

50mm på en cropkamera motsvarar, precis som Erland skrev, ett kort teleobjektiv (ca 85mm på fullformat), och är ruskigt bra för porträtt och modellbilder. Allround är det dock inte.

Okey, då hade jag rätt om att det inte gick att zooma då.

Eftersom jag vill ha ett allround så kanske det får bli ett kitobjektiv då, kan ju inte gå för mer än 1.500:-. Annars får jag väl titta efter begagnat.

IS betyder Image Stabilization, och innebär altså att objektivet har inbygd bildstabilisering. Rent tekniskt fungerar detta genom en speciell lins/linsgrupp som flyttas paralellt med filmplanet.

Okey. Jo, bildstabilisering vill jag nog ha så det får nog bli ett 18-55mm med IS då.

Tackar för alla svar.

Dessutom behöver du inte spara ihop mer än några hundringar till för att kunna köpa en EF 18-55 mm f/3,5-5,6 IS som är spinkens ny. Spana annars efter begagnade som ibland annonseras ut här oanvända, därför att någon fått dem praktiskt taget till skänks tillsammans med någon kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar