Annons

Canon EF 50/1.8 II eller EF 50/1.4 USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Puh

Aktiv medlem
Hej

Jag undrar om det är någon som har provat dessa två gluggar och kan förklara för mig hur stor skillnaden är?

Har idag EF 24-85, EF 100-300 till min D30, och skulle behöva en ljusstark normaloptik.
På D30 blir ju 50mm - 80mm.

MVH Martin

Båda objektiven är optiskt mycket bra, de är av samma konstruktion (dubbel Gauss). 50 f/1,4 har USM-motor för fokuseringen, den är både tystare och snabbare än f/1,8. Den kan också fokuseras manuellt direkt utan omkoppling. Jag skulle valt det ljusstarkare objektivet utan tvekan.

50/1.8Mk2 är extremt plastigt. 50/1.4 är mer gediget. Prisskillnaden är också faktor 3 ungefär...
Ett bra alternativ är ett EF50/1.8Mk1. Jag köpte ett begagnat i nyskick nyligen för 950:-. Man får leta runt lite på beg.hyllorna.

Japp får hålla med Mats där. Tveksamt om 1.4:an är värd de pengar du måste slanta upp, även om den har USM.....

Tveksamt...

Tveksamt om mer måste sägas i denna diskussion, men, men.... ;-)

Jag hade nyligen samma val som du och fastnade för 50/1,4. Köpte dock 50/1,8 av kostnadsskäl. Den må vara gjord av plast - om den är "extremt plastig" må var och en avgöra själv - men faktum är att den är av mycket god optisk kvalitet.... Det är i slutändan kanske det som räknas...?

Kolla gärna på Photodo.se och deras - vad jag förstår - mycket objektiva tester.

/J

Jag tror 50/1.8 saknar skärpedjupsmarkeringar också... men de på 50/1.4 är rätt värdelösa så det är väl inte så stor skillnad. Jag har en EF 50/1.4, är mycket nöjd med den.

Varför vill man överhuvudtaget ha bländare 1,4 när 1,8 är så nära, men också mycket dyrare, oavsett märke så är vad jag förstått största bländaren på på en normal nästan oanvändbar pga dålig skärpa?! Den erfarenhetan har jag från en nikon-normal.

Nu handlar det här ju inte om Nikon...

Man köper ju inte objektivet för det halva steget, utan för den solidare mekaniska konstruktionen, USM-fokuseringen, kanske bättre antireflexbehandling etc.

Både Canon och Nikon har objektiv i två prosklasser så att vi fotografer kan välja. De dyrare objektiven (t ex Canons L-objektiv) föredras av många yrkesfotografer, som har andra krav på utrustningen än en hobbyfotograf som kanske tar 50 rullar om året under gynnsamma omständigheter.

Fredric C skrev:
Varför vill man överhuvudtaget ha bländare 1,4 när 1,8 är så nära, men också mycket dyrare, oavsett märke så är vad jag förstått största bländaren på på en normal nästan oanvändbar pga dålig skärpa?!

Men vilken tror du är skarpast vid f/2? :)

Enligt mina högst subjektiva åsikter:

Betänkas ska väl också göras att man kan köpa (och ha sönder) 3-4 1.8 II innan de kostar lika mycket som en 1.4.

En annan sak är att 1.4:an inte har en "äkta" USM-motor utan bara en ring-USM som inte är lika snabb och tyst som en riktig.

Optiskt sett är de i praktiken lika.

Gissa vilken jag köpte? *flin*

Båda är USM motorer men den du menar är en micro USM.

Fördelar med Micro USM är följande:
1. Inga restriktioner för lins diameter
2. Allting är inbyggd i en enhet och är hälften så stor och tung
3. en tredjedelen av priset av en Ring USM så att dom kan bygga in den i billigare objektiv

Annars har den inga andra fördelar mot ring usm

Oj..Ja, jag menade micro-USM så klart.

Jag kan förstås ha fel, men enligt folket på dpreview skulle micro-USM inte vara lika bra som en ring-USM.

Canon själva säger varken bu eller bä, men vad jag har förstått så är ring USM är snabbare och starkare men det kan ju ha med att göra att ring USM sitter i alla (dom flesta) L objektiv, om det beror på att Micro USM inte fanns eller att det har med andra saker vet jag inte? Står inget i Canons Lens book i alla fall

Om jag nu ska lägga mig i orginaldebatten så tror jag så här, du kommer att bli jätte nöjd med 1.8 men den är väldigt plastig. Stör det dig och du känner inte att du kan lita på ett plastigt objektiv och att du vill lägga pengar på något som är lite bättre så gör det.... Annars köp 1.8, det gjorde jag.

Fast jag har svårt för plast :) Men den överaskar varje gång man hämtar ut en ny rulle... vilket är trevligt..

Hmm..

Jag vill börja med att tack för alla inlägg.
Nu återstår bara att välja... Om jag förstått det rätt så klarar man sig bra på 1.8:an, och priset är ju helt OK.

Jag väljer nog 1.8:an.

Är det någon som verkligen tycker jag gör fel så skriv gärna det!

MVH Martin

Exempel

Fredric C skrev:
oavsett märke så är vad jag förstått största bländaren på på en normal nästan oanvändbar pga dålig skärpa?! Den erfarenhetan har jag från en nikon-normal.
Kolla på min Marja-bild.
Den är tagen med ett 50/1.8 (det plastiga).
Skärpan ligger på ögonen och bländaren är 1,8.

Komprimeringen gör ju sitt, men orginalet är knivskarpt.

Hej
Har 1.8:an i plast

Använder den inte längre, ligger på hyllan och skräpar, men:

- Den ÄR skarp
- Den fungerar inte i -30C, den hänger en EOS300 så man får slå av strömmen för att stänga slutaren, ger onödigt långa exponeringar
- Den väger nästan inget

Roine

Re: Exempel

Jimsan skrev:

Kolla på min Marja-bild.
Den är tagen med ett 50/1.8 (det plastiga).
Skärpan ligger på ögonen och bländaren är 1,8.

Komprimeringen gör ju sitt, men orginalet är knivskarpt.

På så pass små förstoringar gör det naturligtvis inte inte någon större skillnad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar