Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 50/1,4 USM - Stötkänslig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis skaffat ett Canon EF 50mm f/1.4 USM, och jag har för mig att läst någonstans att det är känsligt för stötar och kan gå sönder. Har någon här varit med om det?

Tanken slog mig häromdagen då jag fotograferade barn och plötsligt kom en leksak flygandes och träffade motljusskyddet på objektivet. I mitt fall verkar det gått bra, det var ingen hård smäll och gluggen låter och fokuserar som tidigare.
Men, hur märker man om objektivet gått sönder? Är smällar mot motljusskyddet lika illa?

Ja, den är känslig för stötar mot frontlinsen, då ploppar dom bakre linserna ur. Jag tappade en från en meters höjd och den flög i bitar och gick inta att reparera.
Är man rädd om den är den kanon :)

Det är smällar mot den del som rör sig lite in och út vid fokusering som är kritiska. Du märker när den går sönder då bakre linsen oftast lossnar.

Nej, smällar mot motljusskyddet är inte lika illa om du har ett motljusskydd som sitter på avsedd plats och inte iskruvat i filtergängan. Det ser du nog om du tittar på objektivet.

//Johan

Som föregående talare redan har nämnt… Den är känslig för stötar mot delen som rör sig utåt vid fokusering. Om du har ett motljusskydd med bajonettfäste (original eller motsvarande) så skyddar det mot just sådana stötar! Däremot är ett motljusskydd som skruvas i filtergängan direkt olämpligt på detta objektiv eftersom det då ökar risken för stötar och även påfrestning sidledes på just den främre delen av objektivet.

Jag tappade objektivet i backen, bakre linsen och en ring lossnade. Men det fixade dem på verkstaden.

I övrigt har det funkat som det ska i mer än 10 år. Jag har alltid motljusskyddet på.

Nej, smällar mot motljusskyddet är inte lika illa om du har ett motljusskydd som sitter på avsedd plats och inte iskruvat i filtergängan. Det ser du nog om du tittar på objektivet.

//Johan

Tack för infon! :)
Jag har originalmotljusskyddet som sitter på avsedd plats, och eftersom motljusskyddet inte är så stort så brukar jag låta det sitta på när jag stoppar tillbaka det i väskan – en vana som jag lär fortsätta med efter att ha läst ditt svar! :)

Det är starkt att rekommendera. Läste om någon som hade objektivet på en kamera, och kamerans stod på ett bord. Så tippade kameran framlänges, varvid objektivet landade på den rörliga delen, eftersom motljusskydd inte satt på. Det förstörde fokuseringen på det objektivet.

Så ett motstötsskydd bör man alltid ha monterat, på rätt håll, vare sig objektivet är på kameran eller ej.

Mycket bra nytt ord.

Det är starkt att rekommendera. Läste om någon som hade objektivet på en kamera, och kamerans stod på ett bord. Så tippade kameran framlänges, varvid objektivet landade på den rörliga delen, eftersom motljusskydd inte satt på. Det förstörde fokuseringen på det objektivet.

Så ett motstötsskydd bör man alltid ha monterat, på rätt håll, vare sig objektivet är på kameran eller ej.

"Motstötsskydd", så ser även jag på en funktion till hos plastbitarna, särskilt på mitt 50/1.8 som kan gå sönder om man blänger för hårt på det....;-)

/krister

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar