Annons

Canon EF 400mm f/4 DO IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara en åsikt som inte hör till frågeställningen, hoppas att det är OK!;)

Finfint objektiv men Enligt mig liiten vitts att köpa idag när du får ett EF 500 f4 för bara ett par tusen till,,

Beror ju på behovets konkreta krav såklart;) men personligen menar jag att EF 500 f4 uppenbarligen är mycket mer generelt användbar på dessa långa teleområden. MEn som du förstår så är ju det min personliga åsikt, som också måånga andra delar med mig;)

Mvh Niclas,

Tjah.. det finns ju andra fördelar med 400/4 DO..

23cm vs 39cm (exkl motljusskydd)

1,94kg vs 3,87kg (dvs. halva vikten)

3,5m vs 4,5m närgräns (kanske inte spelar så stor roll, då de har samma förstoringsgrad)

Dock är både EF 500/4 och 600/4 skarpare än 400/4 DO enligt Canons egna simulerade MTF-kurvor.

/Jeppe - som helst av allt velat ha ett EF 400/2.8 IS USM :)

Visst har DO linsen som de flesta andra linser sina specifika fördelar men jag ser inte en vikt på 3,8 som ngt större problem,,, Inte ens handhållet under en dag känns för mycket tycker jag. Beror ju som sagt/såklart på vad och hur man fotar;)
Vid fotbollsplanen (handhållet, om det nu ofta sker;) så känns nog varje gram i minus som en lättnad,,

Mvh Niclas, som inte skulle tacka nej till ett 400 DO tex vid flygande fågel situationer.

Ps, Rent objektivt så menar jag att priset är alllt för högt för ett 400 f4, trots DO tekniken.

Jeppe skrev:
/Jeppe - som helst av allt velat ha ett EF 400/2.8 IS USM :)

Ja, få hade sagt ett blankt Nej till den pjäsen;) MEn det som talar emot det objektivet är att den är ytterst problematisk att handhålla pga konstruktionen!!

Inte med tanke på vikten utan på konstruktionen av stativfästet. Avståndet ÄR allt för långt för att nå focusringen och AF,stopknapparna med fingertopparna. Förstår faktiskt inte varför avståndet måste vara större än på EF500! Dessutom så är det ju sämre ju längre avståndet är mellan objektivtub och stativfästet.

Dätta gäller tyvärr också EF600/IS.

Mvh Niclas,

Jag hade också för satsat pengarna på ett EF 500 f4 IS, tänk att kunna sätta på en extender 2x och få 1000mm med bra skärpa.
Men som sagt det beror ju på vad man skall använda grejerna till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar