ANNONS
Annons

Canon EF 28-135

Produkter
(logga in för att koppla)

Svantbob

Medlem
Tog med mitt objektiv av ovan nämnda modell till Canons RCC i Mölndal men de ville inte ta emot det! De har inga servicemanualer vilket innebär att de inte har någon support av denna modell längre.

Jag har för mig att det fanns att köpa nytt när jag köpte det begagnat i juni, ivarjefall kan det inte vara länge sedan det slutade säljas. Någon som vet?

Cyberphoto anger också att de har objektivet i lager.

Är det inte konstigt att de lämnar köpare i sticket på ett objektiv som fanns att köpa tills alldeles nyligen (om jag inte fått det hela om bakfoten)?

Canons princip är att ha reservdelar i cirka sju år efter produktionsstopp. Canon verkar sitta på enorma lager på vissa objektiv. 200/1,8, som exempel, slutade säljas 2006, men slutade tillverkas 1998. Det innebär alltså att reservdelarna kan ha tagit slut innan objektiven tagit slut.

Hur löser de det i såna fall rent garantimässigt (för jag antar att de sista som köpte 200/1,8 fick garanti på sina gluggar)?

Hur löser de det i såna fall rent garantimässigt (för jag antar att de sista som köpte 200/1,8 fick garanti på sina gluggar)?

Reservdelarna rensades ut samtidigt med att försäljningen stoppade. Jag gissade att de grävde fram ett nytt ex om någon av de sista köparna skulle få problem under garantitiden. Eftersom det var EU:s blylag som stoppade försäljningen och inte att det var slut på lagret så kan det ha funnits en del ex kvar. Och de handlare som hade objektivet kvar i laget fick sälja dem som demoex eller begagnade, om jag kommer ihåg rätt. Så då släpade inte garantiproblemet efter mer än ett år.

Det reas ut av flera handlare nu.

Vid vid eventuella reklamationer kanske Canon gör som Magnus gissade om 200/1.8.
Eller att man erbjuder ett annat objektiv istället, eller pengarna tillbaka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar