Annons

Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM vs Sigma 24-135/2,8-4,5 till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

sajbermartin

Aktiv medlem
Här kommer en glad amatör med en vs-fråga :)

Har idag ett Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM, det är mitt enda objektiv för tillfället.

Det jag har märk av det är att jag ofta antingen kör på max vidvinkel eller nästan max tele.

Så funderar nu på att köpa ett nytt allround objektiv och senare komplettera med en vidvinkelzoom, typ Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM eller liknade.

Så vilket tycker folk är bäst som ett standard objektiv som oftast sitter på...
Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM
eller
Sigma 24-135/2,8-4,5 till Canon.

Erfarenheter och tips mottages tacksamt!

/Martin, en glad amatör :)
 
hej!
har iofs bara haft Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM, men det är prisvärt och väl fungerande även om det är ljussvagare, men den har IS i stället.

/jan
 
objektiv

Man märker ofta efter ett tag vilka brännvidder som ofta kommer till användning. Kanske slutar det med att man klarar sig med tre, (eller fyra) fasta objektiv?
 
Re: objektiv

AndJon skrev:
Man märker ofta efter ett tag vilka brännvidder som ofta kommer till användning. Kanske slutar det med att man klarar sig med tre, (eller fyra) fasta objektiv?

Så har det iofs blivit för mig, 24-105, 135/f2.0 och 300/f4 IS, dessa räcker för mig.

/jan
 
Fast i framtiden?

Ja det är möjligt att man kommer köpa fasta objektiv i framtiden, ser dock att jag alltid kommer ha någon typ av "normalzoom". Och det är en ny sådan jag är på jakt efter nu.
På den vill jag ha lite mera tele, för att senare komplettera med ett äkta vidvinkel.
Det känns helt rätt nu iaf!

Så inga fler som erfarenheter av
Canons EF 28-135 eller Sigmas 24-135 ??
 
Martin, om jag vore du så skulle jag nog gå på ett Sigma 24-135mm. 28mm är inte mycket vidvinkel och Sigmat är ju lite ljusstarkare dessutom.

Har själv både 17-85mm + 10-22mm. Märker att jag har mest använding för brännvidd mellan 14 och 50 mm. Så ett 14-50mm/2.8 vore ju inte dumt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.