Advertisement

Annons

Canon EF 24/1,4 L II USM eller Canon EF 35/1,4 L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

lainen89

Aktiv medlem
Hej!


Spanar nu efter ett vidvinkel objektiv som kan ersätta mitt Canon EF 50/1.4 USM.


Då jag är ute efter en fast brännvidd för bästa möjliga prestanda har jag spanat lite på Canon EF 24/1.4L II USM & Canon EF 35/1.4L USM.


Ni som fotat med dessa, hur tycker ni dessa presterar? Det är ju ändå L optik och de brukar prestera bra. Har mest spanat på Canon EF 24/1.4L II USM just för den breda vidvinkeln men vill gärna höra lite olika förslag på vad folk tycker och gärna från de använder eller har använt dessa.



Ha det gött!

Mvh


Jimmy
 
Det beror helt på vilken typ av bilder du skall använda objektivet till och även hur stor sensor du har på kameran. Jag har bägge och på 5D tycker jag att 35:an är klart mer användbar, 24:an blir ganska vid, men som sagt är det detta man är ute efter är den ju ett bra val. Rent optiskt tycker jag att 35:an, trots alla tester jag sett, är snäppet skarpare på stora bländare. 24:an har mindre ca och mindre bildfältskrökning.
Om du går in på:
http://www.photozone.de/
Kan du hitta tester på objektiven.
 
Det beror helt på vilken typ av bilder du skall använda objektivet till och även hur stor sensor du har på kameran. Jag har bägge och på 5D tycker jag att 35:an är klart mer användbar, 24:an blir ganska vid, men som sagt är det detta man är ute efter är den ju ett bra val. Rent optiskt tycker jag att 35:an, trots alla tester jag sett, är snäppet skarpare på stora bländare. 24:an har mindre ca och mindre bildfältskrökning.
Om du går in på:
http://www.photozone.de/
Kan du hitta tester på objektiven.

Tack för svaret. Ska kolla in sidan du länkade.

Objektivet kommer att sitta på min Canon 60D.
 
Har samma uppsättning som Stefan. Använder helt klart 35'an mest på FF också. Var på väg att sälja 24'an, men skaffade mig nyligen en 1D MarkIV och på den passar dock 24'an bäst, så det verkar som att den får bli kvar ett tag innan jag helt utrönt vilken som faktiskt passar bäst på den. Hoppas på 35'an så jag kan få sälja 24'an. Känns dyrt att sitta på båda dessa gluggar, hur underbara de än är.
 
Tackar för svaren allihopa. Ska spana in de länkar ni givit och även kolla runt på lite recensioner.


Mvh

Jimmy
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.