ANNONS
Annons

Canon ef 17-40/4 l usm

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag har en canon 550D och jag använder videofunktionen väldigt mycket.
Jag har det objektiv som ingick i paketet alltså ett 18-55, jag undrar nu om jag uppdaterar
till canons 17-40/4,0 L blir då kvalitén bättre när man filmar? Eller är det bara vid fotografi kvaliten blir bättre?

Tack på förhand!

Nja, vid HD filmning använder man bara 2mpx så skärpan i 17-40 lär du inte märka av någon vinst ifrån. Du får lite bättre färger och kontrast. Lite mindre vinjettering. Men filmar du ibland på frihand eller enbensstativ lär du ha mer nytta av IS i 18-55 om du har IS versionen. Kortfattat: för filmning liten nytta av 17-40.

Hej,

Jag har en canon 550D och jag använder videofunktionen väldigt mycket.
Jag har det objektiv som ingick i paketet alltså ett 18-55, jag undrar nu om jag uppdaterar
till canons 17-40/4,0 L blir då kvalitén bättre när man filmar? Eller är det bara vid fotografi kvaliten blir bättre?

Tack på förhand!

det tråkiga med att filma med ett kit-objekitv är ju ljudet från autofokusen, den är mycket tystare på ett 17-40 L, har själv precis köpt ett sådant till min 550d..

Å andra sidan är det bättre att fokusera manuellt när man filmar. Men fokusringen på en 17-40 passar förstås bättre till det.

Avståndsskalan som visar inställt fokusavstånd och den sköna ringen att ställa in fokus med talar till 17-40L. Det som talar emot är att den saknar bildstabilisering vilket jag tycker är helt oslagbart när man filmar. Att den dessutom saknar f/2.8 gör inte saken bättre.

Jag hade hellre valt en EF-S 17-55/2.8 IS eller Sigma 17-50/2.8 OS som båda är begåvade med f/2.8, avståndsskala och bildstabilisering.

Om de är för dyra hade jag framför 17-40L hellre valt EF-S 15-85 IS eller Sigma 17-70/2.8-4 OS, eller till och med EF-S 17-85IS beg för dryga tusingen.

Fast om jag förstår dig rätt fotar du också och det är således inte ett renodlat "videoobjektiv" du är ute efter. Och då är plötsligt 17-40 en utomordentligt bra tingest. Bättre än allt annat som föreslagits med undantag för ljustyrkan, där det finns bättre.

ANNONS