Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 16-35/2,8 L USM II vs. Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjxon

Ny medlem
Hej!

Jag ska köpa ett nytt objektiv och står i valet och kvalet mellan dessa två; Canon EF 16-35/2,8 L USM II och Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM.

Vilka för- och nackdelar finns det med dem båda?

Jag använder en Canon 7d och har från tidigare ett 70-200 och ett 50-objektiv . Jag är ganska allround i mitt fotande, men viss övervikt åt skid- och snowboardfoton.

Tack på förhand!
// Björn
 
För och nackdelar ju svårt att lista då det är två objektiv som inte direkt är jämförbara. Vad är du på jakt efter? Är det en rejäl vidvinkel så är ju 10-22an ett givet val men om du vill ha ett grymt bra objektiv som man även kan använda på fullformatare så är 16-35an given.
 
Hej!

Jag ska köpa ett nytt objektiv och står i valet och kvalet mellan dessa två; Canon EF 16-35/2,8 L USM II och Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM.

Vilka för- och nackdelar finns det med dem båda?

Jag använder en Canon 7d och har från tidigare ett 70-200 och ett 50-objektiv . Jag är ganska allround i mitt fotande, men viss övervikt åt skid- och snowboardfoton.

Tack på förhand!
// Björn
Förstår inte, det är två helt olika objektiv, för olika ändamål på 7D. 16-35 kan vara jämförbar med 10-22 men på bara på en ff kamera.
Den första är närmast en "normalzoom" motsvarande 25-55 mm på 7d.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.