ANNONS
Annons

Canon EF 14 f/2,8 II USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan-H

Aktiv medlem
Jag är sugen på att komplettera mitt EF 24-70 F/2,8 med en fast vidvinkel, tanken är en EF 14 f/2,8 II USM. Den kommer då att sitta på en 1ds II, och det blir mycket hus fotografering (arkitektur).

Men, jag har svårt att hitta några recensioner på gluggen, den verkar inte vara någon större favorit på FS, varför inte?

Om man kan tänka sig att lägga motsvarande summa på något annat, vad finns i så fall för alternativ (fast vidvinkel)?

/Stefan - h

Samyangen är skarp men har en grotesk mustaschdistorsion som kan vara svår att få bort, omöjlig för arkitektur, om än ett skojigt objektiv. Canongluggen testades i tidningen Foto nr 3 i år och ansågs vara den kanske bästa 14mm på marknaden, men det kostar ju också.

Förvisso, men det finns massor med "arkitektur" som den funkar utmärkt till även utan kompensation. Se tex den vulgärstora bilden längst ner i länken jag postade. Men ifall modernistiska glashus är målet så blir det mycket pill såklart.

I övrigt håller jag med om att för arkitektur så är väl TS-E 17 förmodligen det bästa man kan ha.

Jag har testat både 14/2,8 II och TS-E 17 och skulle utan tvekan välja TS-E 17. 14mm är inte så imponerande, sämre än Nikons 14-24. Och perspektivkontroll är suveränt.

Ett billigare alternativ är Zeiss ZE 18mm.

Tack för för era svar, jag får tydligen börja lära mig mer om tilt-shift !

Hälsningar
Stefan-H

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar