Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 100mm f/2,8 macro USM + mellanring + EF konverter 1,4X

Så här kan det se ut med Kenko mellanring 12mm och Canons 1,4 Ext. II.

//Mats E
 

Bilagor

  • dsc03684.jpg
    dsc03684.jpg
    57.9 KB · Visningar: 374
Jeppe skrev:
Problemet är att EF 100/2.8 Macro USM är att öppningen batill är konad inåt, så du har störst diameter vid öppningen och en mindre diameter inne vid linsen.. I vilket fall som helst så är jag helt säker på att EF 1.4x inte passar.. Det är möjligt att Sigmas passar precis, men jag tror inte det.
Tack !
Nu vet jag. Vi får se om även Sigma passar, fast mig kvittar det jag ska ha det till 70-200't

/ Erik
 
Fungerar visst !

Sigma 1.4x konverter funkar ihop med Canon 100/2.8 Macro, dock lite skakig innan af:en hittar rätt, ska prova ute först innan jag säger säkert.

/ Erik
 
Re: Fungerar visst !

ekemannen skrev:
Sigma 1.4x konverter funkar ihop med Canon 100/2.8 Macro, dock lite skakig innan af:en hittar rätt, ska prova ute först innan jag säger säkert.

/ Erik

Som jag sa, innan i tråden:

I vilket fall som helst så är jag helt säker på att EF 1.4x inte passar.. Det är möjligt att Sigmas passar precis, men jag tror inte det.

Nu har du ju visat att det funkar, så då vet vi det :)
 
bilder

Tjenare,

Någon som har bilder tagna med Canon 100mm macro + mellanring + extender? Vilken förstoring hamnar man på cirka? 2x - 3x?

Det är ju en slant att investera, cirka 5000:- om man vill vara ef-s kompatibel

mvh Lazze
 
Den här bilden är tagen med 350D och 100/2.8 macro + EF 1,4x extender + alla tre mellanringarna i mitt Soligor-set (36, 20, 12). Vet inte vilken förstoring detta ger och jag vet inte säkert hur nära jag tog denna bilden, men jag har för mig att jag var riktigt nära. Bilden är inte beskuren i efterhand.
 

Bilagor

  • fs macro.jpg
    fs macro.jpg
    48.3 KB · Visningar: 196
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.