ANNONS
Annons

Canon EF 100/2,8 USM Macro vs Sigma EX 105/2,8 DG Macro eller Tamron SP AF 2,8/90mm

Produkter
(logga in för att koppla)

MCunow

Medlem
Är på väg att komplettera min utrustning med ett macro. Objektivet ska sitta på en Canon EOS 300. Frågan är vilket jag ska välja?

Canon EF 100/2,8 USM Macro pris: 5611:-
Sigma EX 105/2,8 DG Macro pris: 4515:-
Tamron SP AF 2,8/90mm macro pris: 4135:-

//MCunow

Tack för det snabba svaret Kim. Ja Canons har jag ju testat, och den är verkligen bra. Synd att priset är som det är bara. Kikade på CyberPhoto och där hade Tamrons blivet vald till årets optik av EISA.... vilka de nu än är...

//MCunow

MCunow skrev:
Tack för det snabba svaret Kim. Ja Canons har jag ju testat, och den är verkligen bra. Synd att priset är som det är bara. Kikade på CyberPhoto och där hade Tamrons blivet vald till årets optik av EISA.... vilka de nu än är...

//MCunow
Har du nån större optik till din Canon 300? Tänkte köpa 350 när den kommer i vår men undrar om större optiker blir klumpigt till en sådan kamera när de nästan väger lika mkt som kameran? Upplever man det så? 350 är ju lite mindre i vikt o storlek än 300 dessutom...

Jag har ett vidvinkelobjektiv (Sigma EX 17-35/2,8-4 DG HSM) som väger 560g, alltså 200g mer än huset. Måste säga att det funkar perfekt, känns inte alls konstigt.

Snabbheten i AF har inte så stor betydelse på macrogluggar. Vid macro används sällan AF eftersom fokuspunkterna är stora och klumpiga i macrovärlden, och därför att du hinner skaka dig ur skärpan mellan det att gluggen fokuserat tills det att du exponerar.

De testade just dessa macron mot varandra i Practical Photography March 2005
Canon fick tester's Choise.
Sigman fick bra kritik, något mjuk vid 2.8
Tamron var väldigt skarp men lite skaltigt byggd.

Arleklint skrev:
Snabbheten i AF har inte så stor betydelse på macrogluggar. Vid macro används sällan AF eftersom fokuspunkterna är stora och klumpiga i macrovärlden, och därför att du hinner skaka dig ur skärpan mellan det att gluggen fokuserat tills det att du exponerar.

Fast dessa makrogluggar går ju åxå bra att använda för porträtt och då är inte AF lika värdelöst.
Men visst, jag skulle inte väga AF:en tyngst.

Tamronen har väl åxå ett reglage som begränsar fokusomfånget som gör den lite snabbare för "vanligt" foto.

teleconverter på canon 100mm/2,8 macro usm?

Är det någon som har testat med telekonverter på Canon 100mm/2,8 macro usm?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar