Picture
Aktiv medlem
Efter den här sommaren har jag insett att jag verkligen saknar ett bra och skarptecknande macro som också ger möjlighet att fotografera utan blixt i dåligt ljus. Efter att ha kollat runt en del har jag fastnat för två objektiv. Dels Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1, dels Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro. Jag har bara hört gott om båda objektiven - fantastisk skärpa på båda o s v. Fördelen med Sigmas är den lite större brännvidden och att den är möjlig att fokusera manuellt med även då autofokusen är påslagen. Ändå tvekar jag mellan de båda objektiven - Canons har fått betyget toppklass hos Cyberphoto, det har inte Sigmas objektiv fått.
Någon som använt båda eller som vet mer om för- och nackdelar med de två objektiven? Prisnivån är ungefär densamma för båda, strax under 6000 kronor. Användningsområdet för min del kommer att bli macro/natur snarare än porträttfoto. Hade jag velat ta porträttfoto kanske Canons objektiv hade varit givet p g a den lite kortare brännvidden.
Hjälp!
Någon som använt båda eller som vet mer om för- och nackdelar med de två objektiven? Prisnivån är ungefär densamma för båda, strax under 6000 kronor. Användningsområdet för min del kommer att bli macro/natur snarare än porträttfoto. Hade jag velat ta porträttfoto kanske Canons objektiv hade varit givet p g a den lite kortare brännvidden.
Hjälp!
Senast ändrad: