Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Digital Rebel (ev.xt)

Produkter
(logga in för att koppla)

VictorJ

Avslutat medlemskap
Funderar på att köpa en Canon Digital Rebel el. Canon Digital Rebel xt från USA. Har en Canon EOS 300 sedan tidigare. Har några frågor:

1. Digital Rebel = EOS300D? Digital Rebel xt = EOS 350D?

2. Passar objektivet från EOS 300 till de digitala varianterna? Har ett EF 28-90mm.

3. Passar min blixt Speedlite 420 EX till de digitala varianterna?

4. Vad behöver man för minneskort? Räcker till hur många foton?

5. Annat att tänka på när man köper kamera i USA? Blixten är oxå inköpt i USA, medan vanliga kameran och objektiv är köpt i ett kit här i Sverige.

Hittar inget i tidigare diskussioner + har koll på tullen, men övrigt är en djungel för mig...
 
5. Canon har, såvitt jag vet, ingen Worldwide garanti. Om du köper huset i USA, och du behöver utnyttja garantin, så måste du skicka tillbaks huset till USA.

Rätta mig gärna om jag har fel (är nämligen själv sugen på att köpa 20D från USA, men har blivit avrådd pga garantigrejen).
 
Scratchen skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel (är nämligen själv sugen på att köpa 20D från USA, men har blivit avrådd pga garantigrejen).
Citat från B & H i USA:

"Warranties
Most items sold by B&H are covered by a manufacturer's USA, International or B&H warranty. When the item has a manufacturer's warranty, and/or the warranty period has expired, calls for service or repairs should be referred directly to the manufacturer or their authorized service centers."

De har olika priser beroende på om produkterna har garanti i USA eller internationellt, om jag förstått dem rätt förstås. :eek:)

:: Susanne ::
 
Tänk på laddaren...

Tänk på att laddaren kommer med USA-plugg om du köper från USA. Det går ju alltid att skaffa en adapter men det kan vara osmidigt att bära med sig. Sen har de 110V i USA och 240V i Sverige. Men det är nog inget problem för laddaren.

Staffan
 
Om du köper huset i usa så måste den skickas dit på reparation. Det finns ingen world-wide garanti på crop 1.6x kameror, punkt slut. Jag har bara engelsk garanti på min 300D, fick inte med kontinentalgarantin för europa.

Laddaren är inget problem, skippa den långa kabeln och fixa en liten adapter som går in i sidan på laddaren och in i väggen. Jag har fått min från en gammal ericsson mobilladdare. Det blir sjukt smidigt, speciellt på resor!
 
Digital-Single Lens Reflex -> Digital Systemkamera
Njae, ska man vara riktigt petig så är det digital enögd spegelreflex-kamera.

En spegelreflex måste inte ha utbytbara objektiv. Se Olympus E-10 och E-20.



Tänk på att laddaren kommer med USA-plugg om du köper från USA. Det går ju alltid att skaffa en adapter men det kan vara osmidigt att bära med sig. Sen har de 110V i USA och 240V i Sverige. Men det är nog inget problem för laddaren.
Laddaren brukar klara 110-240 volt har jag för mig. Men tuvärr så är laddarna som följer med i USA inte likadan, utan har piggarna direkt i laddaren. Här i sverige får man en sladd som man kopplar mot laddaren.



De har olika priser beroende på om produkterna har garanti i USA eller internationellt, om jag förstått dem rätt förstås. :eek:)
USA garantin är den som är officiell. Den billigare versionen av sakerna är såkallad gråimport, alltså att de importerar billigare från en annan marknad, t.ex. asien. Men för gråimport håller butiken själva i garantin.

Det är ingen världsgaranti på digitala systemkameror eller digitalkameror, utom proffshusen där Canon brukar "goodwill".

Det är världsgaranti på optik, men då bör man köpa "USA"- versionen som är internationell garanti.

För mer info om köp från t.ex. USA så se Jeppes artikel här på fotosidan.

http://www.fotosidan.se/doc.htm/3761
 
Damocles skrev:
Laddaren brukar klara 110-240 volt har jag för mig. Men tuvärr så är laddarna som följer med i USA inte likadan, utan har piggarna direkt i laddaren. Här i sverige får man en sladd som man kopplar mot laddaren.

Laddaren till Digital Rebel (=300D) heter CB-5L. Den levereras, både i USA och Europa, med utbytbar sladd av standardtyp. Finns t.ex. för 29 kr hos Clas Ohlson.

Rebel XT (=350D) har ett mindre batteri och använder en annan laddare, CB-2LT i USA resp. CB-2LTE i Europa. Europamodellen har lös sladd medan USA-varianten har ovannämnda modell med utfällbara piggar. Se http://www.fotosidan.se/doc.htm/35257.

För samtliga laddare gäller att de klarar 100-240V och 50/60Hz.
 
Re: Tänk på laddaren...

Staffanp skrev:
Tänk på att laddaren kommer med USA-plugg om du köper från USA. Det går ju alltid att skaffa en adapter men det kan vara osmidigt att bära med sig. Sen har de 110V i USA och 240V i Sverige. Men det är nog inget problem för laddaren.

Staffan

Laddaren som säljs till Rebel klarar 100-240V AC
Sladdanslutningen på laddaren är standard i Sverige också, så skaffa bara en svensk sladd i elbutik.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.