Advertisement

Annons

Canon D60 ger felexponerade bilder vid programmen

Produkter
(logga in för att koppla)

g-j

Aktiv medlem
Jag har för några månader sedan köpt en begagnad Canon D60, fint skick, ca 6500 bilder var tagna.

Jag har sedan ett tag kört mycket studio med lampor och kört manuell ljusmätning.

Nu testade jag programen. Den inbyggda blixten envisar ju med att ploppa upp automatiskt och alla bilder blir helt överexponerade. Jag har inte ställt in fel, blixtkompensationen gör ingen skillnad alls. C.Fn Default settings har jag tryckt på.

Ringer Canon, hon jag pratar med tror det är hårdvarufel. Jag får telefonnummer till serviceställe. Där får man bara väldigt vaga uppgifter på vad det kostar bara för att få kostnadsförslag och skrotar jag den kostar det ingenting.

Är det NÅGON skom känner till detta problem?
 
bild

Bild på hur konstigt ljuset ser ut i solen. Så här brukar det inte se ut. Kör RAW, konverterat till jpg i C1. Manuell exponering.
 

Bilagor

  • crw_3074.jpg
    crw_3074.jpg
    38.7 KB · Visningar: 345
Bild

Såhär blir bilderna, vilket program jag än kör.
 

Bilagor

  • crw_3078.jpg
    crw_3078.jpg
    23.5 KB · Visningar: 345
Försök beskriva vad du gjort lite mer systematiskt. Jag hänger inte riktigt med när du först skriver "Såhär blir bilderna, vilket program jag än kör" och sen motsäger med "Testade läge P, där tycks den fungera som den ska och blixtbilden blir bra".

Använder du bländarförval eller slutarförval när det blir fel? Är blixten alltid uppe när det blir fel? Vilka bländare och slutare har varit inställda i de fallen?
 
Om problemen endast gäller motivprogrammen är det väl ett s.k. icke-problem. Vem i allsin dar använder motivprogram på en D60? Att de hamnat på kameran är troligen ett olycksfall i arbetet från Canons sida...
 
Ja, man försöker skriva så gott man kan i lite panik... då blir det tillkrånglat.

Det var när jag provade att köra"fyrkanten" vad den nu kallas och porträtt, närbild osv jag såg att bilderna blev knas. Jag fotar alltid helt manuellt, dvs läge M, men när jag köpte kameran så funkade alla lägen helt perfekt. Nu plötsligt blev alla TOTALT överexponerade i de helautomatiska lägena och canon sa bara att det nog var nåt hårdvarufel och att jag måste lämna in den.

I läge P och förvald bländare osv funkar det som det ska däremot.

Hade nog inte upptäckt det förrän jag testade på måfå. Somsagt så kör jag bara M.

Vad gjorde jag nu? Har gjort en omstart av den. Ingen skillnad. Nu lekte jag lite mer med inställningarna och plötsligt funkar allt igen.

Upptäckte att då jag i manuellt läge hade ställt om den inbyggda blixtljuset på -2 som var boven i dramat.

Då man inte kan göra inställningar i helautomatiskt läge så ramlade inte polletten ner förrän jag först ställde om blixteffekten på manuellt läge och SEDAN satte på nåt av de automatiska lägena. DÅ blev bilderna bra igen. Dvs det läge som den var INSTÄLLD på i på manuellt läge var kvar även i helautomatiskt läge.

Men det verkar inte vara så enkelt, då jag nu har ställ på helmanuellt läge och provat slå om till - 2 på inbygda blixten sedan går tillbaks till helautomatiken så hoppar den tillbaks till rätt läge som den ska helt automatiskt.

Det som förvirrar och gör att jag inte fattade om det var slutaren eller bländaren som var felet eller nåt annat, är att den där idiotiska blixten går i gång automatiskt.

Märkligt detta tycker jag. En bugg? Vad vet jag.

Som svar på varför man kör automatik... så säger jag att det gör jag inte... Kameran ska enligt mitt tycka fungera som den ska ändå. Oavsett om jag nånsin kommer använda de helautomatiska lägena eller inte. Framförallt vill man ju veta vad som var felet.
 
Kanske en bugg. Du kan prova att ladda in nyaste firmware i kameran. Det kanske hjälper även om du kanske har den senaste redan.
Motivprogram=lägen med symboler på programratten. Alla andra lägen är manuell,halv eller helautomatiska och är användbara. Motivprogrammen brukar av de flesta anses vara helt oanvändbara, i princip. Man vet då aldrig vad kameran har för sig...

http://consumer.usa.canon.com/ir/co...tailAct&fcategoryid=314&modelid=7495#firmware
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.