ANNONS
Annons

Canon D5 eller Nikon D700, vilka objektiv också??

Produkter
(logga in för att koppla)

Freetime

Aktiv medlem
Ju mer jag tittar desto dyrare blir det...

Jag har klämt på D700 och D5 idag. Och det kommer bli en fullformatare denna gång. Båda "känns" fantastiska....

Nikon hade en fin 14-24mm, som kändes fin. Min fråga är om canons 16-35mm är av samma kvalitet?

Kommer börja med vidvinkelzoom och senare ett telezoom, men vilket telezoom gäller till resp kamera? Canon´s 100-400mm är lockande, vad har nikon som motsvarar detta? Hittade endast 70-200mm...

Batterigrepp, fjärrkontroll mm får komma senare, det blir dyrt nog.

Idag när jag lämnade butiken kändes nikon som vinnaren, men nu har canon tagit ledningen....

Nikon har ett 80-400, men det håller vad jag förstår inte riktigt samma kvalité. Just detta var faktiskt ett av de viktigaste skälen till att jag en gång valde 40D istf D300.

Fast Nikon har ju ett 200-400/4 som lär vara ganska fantastiskt...

Nikons 14-24/2,8 är ett riktigt bra objektiv men med problem med flare i motljussituationer om jag förstått saken rätt. Canons 16-35/2,8 II ska väl vara bra men inte riktigt lika bra. Nikon gluggen kan man inte använda filter på om jag förstått det rätt men det går på Canon.
Så det går nog att hitta situationer där Nikon är bättre och situationer där Canon är bättre. Båda används av proffs världen över och de lyckas prestera tillrckligt bra resultat för att de ska överleva.

om de andra objektiven har du redan fått ett svar och på det hela stämmer det väl rätt bra med tumregeln att Nikons är bättre på vidvinklar och Canon lite starkare på telesidan. Sen finns det väl guldkorn i båda lägren i hela området.

Vet man med sig att man jobbar i ett speciellt brännvidds område så kanske man kan välja system efter objektiv. en det finns ju en del annat att ta hänsyn till. Som i mina "ögon" är viktigare.

Ergonomi, både hur de är att hålla i och bära runt samt hur menyerna fungerar. Programmerbara funktioner, custom lägen, konfigurer bara knappar kort sånt som gör att jag snabbt kan få de funktioner och inställningar som jag behöver. Kräver iofs att man vet sina behov...

Fotar man mycket jpeg dvs snabbt behöver få fram bilderna eller inte vill hålla på i RAW konverterare. kanske kan Nikon då vara ett bättre val som jag uppfattad de som jämfört.

Jag har kört både 5D och nu D700 och det är några skillnader men även många likheter.

Gillar D700an bättre för att den är snabbare på af, spegelblackout etc och Nikons zoomar 24-70,70-200 och 14-24 tycker jag är något bättre och man kan fjärrstyra blixtar direkt från kameran som även har inbyggd blixt och bra väderskydd. föredrar Nikons knappologi.

5D(2) är lite nättare och Canon har trevliga ljusstarka fasta objektiv med USM; t ex 35/1.4L 85/1.8 och 135/2L och rimligt prissatta mellanobjektiv såsom 300/4L IS, 400/5.6 och 100-400an. 24-105/4L IS vinjetterar/distorderar mycket vid 24-30mm och är inte särskilt skarp på bl 4 men kan vara praktisk ändå.

mvh/Kalle

Det jag kommer att fotografera framförallt...

En del fotoreportage, enklare företagspresentationer i enklare stil. Men framför allt produkter (båtar, maskiner, lantbruksmaskiner, bilar, ja mycket saker) i sin rätta miljö inkl personer som är inblandade. Kan vara en smedja med personer i arbete inklusive lokaler och miljöbilder.
Ex. en presentation av en lantbrukare med en blandning av foton av hans vardag och vagnpark mm.
Även en hel del "vackra" naturbilder i stadsmiljö, mycket hav/väder bilder framförallt med vidvinkel och normal.
Och för att röra till det så kommer en hel del motorsport att fotograferas, men detta är mestadels för privat bruk än så länge.
(14-24mm nikkor, kan ej ha filter stämmer).

Och knappupplägg mm... har jag EJ jämfört alls och teknik för olika tekniska lösningar har jag ej jämfört. Tror inte jag blir besviken på någon av dessa men det är objektivalternativ och framtid som ska väljas så jag är fortfarande osäker. Då detta är en STOR investering för mig och att byta "märke" senare kommer jag EJ göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar