Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon D30 vs. D60

Produkter
(logga in för att koppla)

CCS

Aktiv medlem
Hej.
Mitt fotointresse är relativt nyvunnet och det stiger för var dag, i samma takt som min plånbok blir allt tunnare pga. av film- och framkallningskostnader. Jag känner även ett starkt behov av att kunna digitalisera mina bilder. Till en början scannade jag in bilderna med hjälp av familjens eminenta flatbäddscanner, något som jag tröttnade på väldigt snabbt pga. den dåliga kvaliteten den erbjuder. Därmed började tankarna om ett införskaffade av en filmscanner att växa, men redan där börjar de fasta kostnaderna att rinna iväg eftersom jag vill ha en scanner med elektronisk dammborttagning.
En Minolta DiMAGE Scan Elite 5400 låg nära till hands, dock skulle inköpet av denna pryl inverka väldigt negativt på min sommarjobbslön. (8150:- hos cyberphoto). Med tanke på att jag åtminstone tar tio rullar film i månaden skulle det inte på något sätt bli billigt, ur mina mått sett.

Jag insåg att det kanske skulle vara bättre att satsa på en begagnad digital systemkamera istället. Mina funderingar gäller först och främst Canons modeller D30 och D60 då jag sen tidigare har arbetat med en analog budgetvariant av dessa. (Eos 300v), och värre modeller än de här två har jag sonika inte råd med.

Det är ungefär här Ni kommer in i bilden.
Vad tycker ni att man ska satsa på, som den amatörfotograf man är?
Vad är de största skillnaderna emellan de båda modellerna och vad är vettiga prislappar på respektive kamera?

Frågan är om upplösningskillnaden inverkar på mig, då jag knappast gör förstoringar som är större än ett A4. Det som jag såg direkt var att d60 verkar ge lite mer neutrala och korrekta färger.

Delge mig av era funderingar.

Tack på förhand
/Mattias
 
Låter som du skulle kunna bli supernöjd med en D30. Färgproblemet löser man genom att alltid plåta i RAW. Då fixar man vitbalans, färgmättnad etc. vid datorn istället för att låta kameran snabbt fixa det, men oftast blir JPG väldigt bra. Mindre justeringar går att fixa med ex. Photoshop, de gånger du ev.skulle behöva det.

www.dpreview.com tex. har testat D30 och har mängder av info om D30/D60 i bl.a. forumen. Kolla där och på testbilderna som finns där.
För inspiration kan du ex. kolla in www.photosig.com Du kan lista alla bilder tagna med D30.
 
Jag har en D30 och är mycket nöjd med den, har inga problem med varken färger eller vitbalans, har du sen BRA optik till D30 så garanterar jag att du blir nöjd.
Visst är autofokusen slö jämfört med Canons analoga kameror, för mej är det sällan några problem då jag nästan uteslutande kör manuell fokusering.
JPG formatet direkt från kameran har för mej fungerat MYCKET bra! Jag plåtar sällan i RAW.
 
Tog mig en titt på lanseringen av 300d nyss. Det kanske är ett bättre alternativ? Det här borde dock medföra att d30:n sjunker i pris.

/M
 
*irriterad*, köpte precis en G3. varför kände man inte till 300D då... hade nog väntat och köpt en sån... hmmm...
 
Jag har en D60 och är fruktansvärt nöjd med den jag ser ingen anledning till att byta upp mig till någon nyare modell typ 10D eller 300D, en vacker dag så kanske man har råd att införskaffa sig en 1Ds i såna fall. Alla bilder jag tar är RAW mycket för att kunna påverka lite hur exponeringarna blivit. Om du skall använda RAW så tycker jag att du skall använda dig av CaptureOne DSLR eller Adobe Camera RAW & Jpeg2000 för att konvertera bilderna, dessa program är mera användarvänliga än det som kommer med kameran. Fördelen med D30 kan vara de linjära RAW bilderna.
 
Jag har också en D60, är väldigt nöjd med denna kameran, OFtast är det inte kameran det beror på, utan objektiven, har man en jättebra kamera, men ett dåligt objektiv sitter man i en ond cirkel, en D60 + ett bra objektiv är nog det bästa

/M
 
Köpte en D30 idag som såg ut som ny...4900 bilder tagna och inte en repa eller en smutsfläck någonstans..betalade 6500:- tyckte det var ett helt okej pris..nätadapter och 16+64mb kort medföljde...kameran kändes ungefär som 10D, skillnaden var väl mest att D30 var i plast (av god kvalitet) och att AF var förhållandevis seg...jo, just det..LCD:en var klart oskarpare på 30D oxå.
 
Kim10D skrev:
Köpte en D30 idag som såg ut som ny...4900 bilder tagna och inte en repa eller en smutsfläck någonstans..betalade 6500:- tyckte det var ett helt okej pris..nätadapter och 16+64mb kort medföljde...kameran kändes ungefär som 10D, skillnaden var väl mest att D30 var i plast (av god kvalitet) och att AF var förhållandevis seg...jo, just det..LCD:en var klart oskarpare på 30D oxå.

Wow, grattis! Var hittade du en till detta pris? Hittar du en till kan du väl hojta till? :)
 
Köpte en D60 idag med 28-90 och 75-300.
Han knäppa en hel del bilder innan mörkret infann sig.
En helt underbar kamera. Har du råd, köp en D60. Annars tror jag D30 räcker långt.

/ E
 
Re: Varför inte en 10D?

Christoffer skrev:
Hej!

Jag funderar också på en kamera och det
är EOS 10D. Hur är den i jämförelse med
D30, D60 och 300D?

10D är den som ersatte D60. Lite fler små finesser, aningen mindre brus, lite justeringar, flyttat ett par knappar, metallskal istället för plast, lite grand snabbare. Annars är det i stort sett samma kamera.

300D är en budgetvariant av 10D, där man snålat in lite på produktionen av sensorn (aningen mer brus), och förenklat (plockat bort valmöjligheter på) de flesta funktionerna. Mindre bildbuffert, bara en ratt. Standardinställningen ger högre kontrast, högre färgmättnad och högre uppskärpning, för att ge lite "flashigare" bilder.
 
konstig prissättning...

Men hur kan D60 vara så mycket dyrare än sin
efterföljare 10D? Jag såg en D60 för ca 24000,
medan en 10D kostar runt 15000. Har de glömt sänka priset på D60? Hur kan det vara så?
 
Ja, de har nog "glömt" att sänka priset på den.

10D blev ju billigare, dels beroende på att ccd:n redan var utvecklad till D60:n, dels beroende på det nya bildbehandlingschipet. Mindre elektronik för samma arbete.

Jag kan ju förstå ifall handlarna inte riktigt hänger med, när en produkt som de köpt in plötsligt rasar 10 lakan...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.