Annons

Canon CP-800 åsikter/erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Oh ja, sålänge man är nöjd... Däremot räknar du helt fel på ditt literpris vad jag kan se.

30ml * 4 = 120ml = 55kr
1000ml per liter, eller hur? :)

8.5*120ml = 1020ml, right?
8.5 * 55kr = 467,50kr

Eller tänkte du att det var 30ml totalt av alla färger? Dåligt förtydligande av mig i så fall! :) Men det borde väl stämma?

Nu blir jag faktiskt lite förvirrad.

Canons originalpatron CL-38 till iP2700 innehåller _totalt_ 10ml bläck (hela patronen väger ju bara 72 gram, så 3x30ml är inte logiskt) vad jag kan läsa mig till.

Dessutom så står det ju

Colour: 82 photos (CL-38)
Declared yield value determined based on Canon standard method referring to ISO/IEC 24711:2006.

Är det inte den standarden som säger att man testar med ett dokument som har 5% färgtäckning? (Jag kan ha fel där)

Vidare står det ju att testerna är gjorda med "standardinställningarna" i Windows XP. Är inte det 300DPI?

(Återigen, så länge man är nöjd så är allt frid och fröjd. Men något verkar lurt någonstans.

Senast ändrad:
Nu tror jag inte att du läst vad jag skrivit :)

CL-38 är dock inte till ip2700an.. utan den använder sig av CL-511 och 513 samt PG-510 och PG-512.

CL-511 innehåller 9ml
PG-510 -||- 9ml

Sen finns de ju dessa som är lite större, men det är irrelevant.
CL-513 13ml
PG-512 15ml

Nu har jag ju räknat på vad jag köper det löst för, eftersom du bad mig räkna på literpriset för skojjs skull :)
Jag köper som jag skrivit innan påfyllning (alltså inga patroner) utan själva bläcket bara. Och fyller på själv. Sen att det är 4x30ml är en annan sak, vilket förövrigt räcker till att fylla på varje färg många gånger om.

Jag har skrivit innan också att varje patron har 9ml färg. Alltså färgpatronen t.ex den innehåller 9ml. Det blir alltså 3ml av varje färg i färgpatronen 3ml cyan, 3ml magenta och 3ml gul.
Medans själva bläckpatronen för svart färg innehåller 9ml.

Vad det gör för skillnad för dig vet jag dock inte :)

Här är förövrigt tech specsen för ip2700
http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Printers/Inkjet/PIXMA_iP2700/index.aspx?specs=1

Svart: 2 955 foton* (PG-510), 7 275 foton* (PG-512)²
Färg: 83 foton (CL-511), 122 foton (CL-513)²

¹ Deklarerat täckningsvärde enligt ISO/IEC 24711. Värden framtagna genom löpande utskrift.
² Kontinuerlig utskrift av Canon standardfoton på Photo Paper Plus Glossy II i storleken 10 x 15 cm med standardinställningarna för Windows Vista-skrivardrivrutin i utskriftsläge utan vita kanter och Windows Vista Home Premium fotogalleri. Deklarerat täckningsvärde som baseras på Canons standardmetod enligt ISO/IEC 24711.

Standardinställning på glossy fotopapper 10x15 utan vita kanter (standard), vilket jag kör med dessutom!

Dessutom så är det bara en teoretisk uträkning baserat på dessa uppgifter som sidan anger och som jag även sa så är jag nöjd om jag får ut 100st 10x15 bilder på 30ml färgåtgång.

Sen om det används 300dpi eller 4800dpi har jag ingen aning om heller, det jag pratade om förut med dpi är bara om det ger någon skillnad i fotokvalité. Eftersom jag inte hittar någon dpi-inställning när jag skriver ut 10x15 kort så vet jag inte om det är vad som råder.

Nu blir jag faktiskt lite förvirrad.

Canons originalpatron CL-38 till iP2700 innehåller _totalt_ 10ml bläck (hela patronen väger ju bara 72 gram, så 3x30ml är inte logiskt) vad jag kan läsa mig till.

Dessutom så står det ju

Colour: 82 photos (CL-38)
Declared yield value determined based on Canon standard method referring to ISO/IEC 24711:2006.

Är det inte den standarden som säger att man testar med ett dokument som har 5% färgtäckning? (Jag kan ha fel där)

Vidare står det ju att testerna är gjorda med "standardinställningarna" i Windows XP. Är inte det 300DPI?

(Återigen, så länge man är nöjd så är allt frid och fröjd. Men något verkar lurt någonstans.

Senast ändrad:
Jaha! Jag missade att du bara pratade om refill av tredjepartsbläck.

Ptja, kikar vi så, så hittar jag för $85 per gallon (drygt fyra liter) till 4880 ;) (plus $125 för tomma patroner som dessutom har tanklock för påfyllningen, och reset-knapp för ID-chippet.)

CL-511 är såvitt jag kan se totalt 9ml bläck. Inte 3x9ml.

Standardkvalitet i drivrutinen verkar vara 300x300dpi. Vill du upp till 4800x1200 som är max, så får du multiplicera bläckåtgången därefter. Det verkar vara så att man inte explicit kan välja DPI i drivrutinen, utan det följer som ett val av "Quality".

Nu börjar det verka mera logiskt. (Sorry, men det finns ingen som helst chans att en liten hemmamaskin kommer i närheten av en storformatare vad gäller driftekonomi).

Senast ändrad:
Jaha! Jag missade att du bara pratade om refill av tredjepartsbläck.

Ptja, kikar vi så, så hittar jag för $85 per gallon (drygt fyra liter) till 4880 ;) (plus $125 för tomma patroner som dessutom har tanklock för påfyllningen, och reset-knapp för ID-chippet.)

CL-511 är såvitt jag kan se totalt 9ml bläck. Inte 3x9ml.

Standardkvalitet i drivrutinen verkar vara 300x300dpi. Vill du upp till 4800x1200 som är max, så får du multiplicera bläckåtgången därefter. Det verkar vara så att man inte explicit kan välja DPI i drivrutinen, utan det följer som ett val av "Quality".

Nu börjar det verka mera logiskt. (Sorry, men det finns ingen som helst chans att en liten hemmamaskin kommer i närheten av en storformatare vad gäller driftekonomi).

Hehe, tänkte väl det :)

Jamen , precis! Man får försöka vara ekonomisk och samtidigt testa hur det går, blir det bara skit med refillen så är det inget alternativ senare och då kanske man är tillbaka på ruta ett, men det återstår att se!

CL-511 är som jag skrev endast 9ml totalt, ja, dock är den uppdelad i 3x3ml innuti patronen (hur jag vet det är för att man ser på själv patronen där påfyllningshålen är under klistermärket).

Aha, ja men det kanske är det som är "hög" kvalité på inställningarna då. Skall prova och se vad för skillnad det gör i utskrifterna!

Ja nej, det beror väl på hur man gör med bläcket som sagt, köper man orginal saker så är svaret kort och gott nej, då blir det dyrt :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto