Annons

Canon CP-800 åsikter/erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mitcho

Aktiv medlem
Hej!

Undrar vad för åsikter ni har om Canon CP 800. Är sugen på att skaffa en, men undrar hur många bilder patronerna räcker till för och om det verkar vara ekonomiskt försvarsbart på något sätt att skriva ut egna bilder?
Kostar ju runt 100:- för 20 ark och nån liknande slant för patronerna, så det blir ju rätt mycket pengar om man ser det i krona per bild om jag förstått det rätt, men jag kan ju ha fel. Men det kanske är bättre kvalité än t.ex dom som expert skriver ut för typ 4kr stycket?

Alla åsikter och erfarenheter kring denna skrivare välkomnas!

Mvh

Nej, jag skulle vilja säga att du får mer för pengarna om du kör dina bilder via Expert/Crimson/Whatnot.
Det du med en skrivare som CP-800 får är möjligheten att kunna skriva ut dina bilder omedelbums.

Sublimeringsskrivarna brukar också generera bilder som är fysiskt mer tåliga än de man kör ut på en vanlig bläckspruta på grund av det skyddsskikt som läggs på ovanpå bilden.

Nej, jag skulle vilja säga att du får mer för pengarna om du kör dina bilder via Expert/Crimson/Whatnot.
Det du med en skrivare som CP-800 får är möjligheten att kunna skriva ut dina bilder omedelbums.

Sublimeringsskrivarna brukar också generera bilder som är fysiskt mer tåliga än de man kör ut på en vanlig bläckspruta på grund av det skyddsskikt som läggs på ovanpå bilden.

Ok, ja det var väl det jag misstänkte!
Iofs kom jag och tänka på utgifter såsom bensin och tidsåtgång för att åka och fixa bilder på t.ex expert personligen. Så bekvämligheter kan ju också vara trevlig så sätt. Beställer man från nätet så tillkommer ju oftast fraktkostnaden. Så det kanske blir marginell skillnad i slutändan? Vore kul att veta hur många 10x15 man kan skriva ut innan patronerna tar slut t.ex.

Ah, jo, jag har sett några sånna bilder från en just CP 800 därför jag undrar hur det är med dfriftskostnaden då kvaliten var riktigt fin faktiskt.

Vore kul att veta hur många 10x15 man kan skriva ut innan patronerna tar slut t.ex.

Sublimeringsskrivare funkar inte riktigt så, kassetterna du köper innehåller pigment och papper.
Pigmentet ligger ju på en "film" som "dras fram" mellan varje utskrift.

Så, köper du en kasett KP-108IN så får du ut 36 bilder. Varesig mer eller mindre.

Jaha!

Det visste jag inte! :) Jamen dåså, då är det ju inte så svårt att räkna på det!
Tack för informationen!

Ville bara tillägga att jag köpte en Canon Pixma ip2700 på Siba för 199:- och sen en bunt (50st 10x15) fotopapper från lidl för 39:- = grymma bilder! Tål att jämföras med CP-800 ärligt talat.
Helt sjukt bra kvalité på utskrifterna, trodde inte bläckstråleskrivare kunde få ut såna här utskrifter ärligt talat..

Synd bara att nya patroner till ip2700 kostar ca 200 för svart och 260 för färg.. mer än skrivaren haha. Tur att det medföljde en av varje dock, så kan man ju köra med påfyllningskit istället för en bråkdel av den summan och ändå få ut en himla massa fina utskrifter!

Mycket imponerad av kvalitén i alla fall.

Bläcksjrivare är helt otroliga idagens läge.. MEN utskrifterna är mera ömtåliga än en sublimeringsskrivare, och konsumentmodellerna är dyra i drift.

Jag har själv en Epson 4880, och då börjar det faktiskt bli lite ekonomi i bläckkostnaderna.

Bläcksjrivare är helt otroliga idagens läge.. MEN utskrifterna är mera ömtåliga än en sublimeringsskrivare, och konsumentmodellerna är dyra i drift.

Jag har själv en Epson 4880, och då börjar det faktiskt bli lite ekonomi i bläckkostnaderna.

Det håller jag helt klart med om!
Skrivit ut ca 10st bilder hittills i 10x15 format, och även jämfört med en bild från en CP-800 sida vid sida och det verkar faktiskt som om denna billiga skrivare får ut finare bilder... Kan det vara för att CP-800 endast stödjer 300x300dpi medans ip2700 stödjer 4800x1200dpi? Jag har ingen aning.. Men jag är i alla fall väldigt nöjd!

Återstår dock att se om det lönar sig med att fylla på bläckpatronerna (har beställt hem 30ml av varje färg) kostade mig 55kr inkl frakt, vilket är så billigt det kan bli enligt mig, frågan är ju bara om färgen är något att ha.. Kanske inte skall hoppas för mycket men ser inte varför det inte borde funka minst lika bra.

Är inte ekonomiskt försvarsbart att köpa patroner för 500:- till en skrivare som kostade 200:-, dock är det ju alltid patronerna som är dyrast.. De som medföljer är på 9ml styck, så påfyllningskittet borde hålla för en himla massa bilder. Håller det för minst 100bilder så är jag nöjd.

För då kostar det precis under 1kr per bild att tillverka. 55 för färg och 40:- för fotopapprena, var visst 100pack och inte 50pack som jag skrev.

Men ja, cp-800 bilderna ska ju hålla för över 100år, så det är ju rätt oslagbart, dock är fotopappret jag köpte av fin kvalité som det känns och ser ut. Går inte att riva sönder och viks inte lätt "sönder" på något sätt, färgen torkar ju omedelbart och den verkar sitta som berget. Dock lär livslängden inte vara i närheten av vad sublimineringsmaskinen klarar av att göra. Men för den preliminära kostnaden jag räknat ut per bild (taget med stor marginal, lär egentligen vara billigare än så), så blir det nog billigare i slutändan med denna skrivaren hur som helst.

Dessutom så drar denna skrivare 5gånger mindre effekt än cp-800an (12w vs 60w drift) så även där är den mycket snällare mot elkostnaderna och miljön.

Enda fördelen för cp-800 är vad du redan summerat upp innan!

Du kanske borde prova med att köpa påfyllning till dina patroner också? Det är faktiskt oerhört enkelt att fylla på bläckpatroner, enda man behöver är lite toapapper och lite genomskinlig tejp för att täcka över hålen i etiketten man tar sönder när man fyller på.

Nja, du kan inte egentligen jämföra DPI mellan en sublimeringsskrivare och en bläckskrivare, det funkar inte på riktigt samma sätt.

Bläckpatronerna på min skrivare rymmer 220ml _Styck_ och det är åtta stycken ;)

Ok, jamen dåså :)

Haha, oh herregud!
Då förstår jag vad du menar med bläckekonomin... Det var inte lite du!
Men du lär väl få ut en hel dröse med bilder innan det tar slut antar jag? :)

Dags att börja jobba på tryckeri så du kan låna hem färg kanske ;) haha.

Ok, jamen dåså :)

Haha, oh herregud!
Då förstår jag vad du menar med bläckekonomin... Det var inte lite du!
Men du lär väl få ut en hel dröse med bilder innan det tar slut antar jag? :)

Dags att börja jobba på tryckeri så du kan låna hem färg kanske ;) haha.

En _tumregel_ (med andra ord inte särskilt exakt) är att den drar cirka 15ml bläck per kvadratmeter utskrift på högblankt papper, och varje patron kostar strax under en tusenlapp.

Jaja, liteoff topic kanske :)

En _tumregel_ (med andra ord inte särskilt exakt) är att den drar cirka 15ml bläck per kvadratmeter utskrift på högblankt papper, och varje patron kostar strax under en tusenlapp.

Jaja, liteoff topic kanske :)

Oj!
Får man fråga vad som gör den så "attraktiv" att du fortfarande har den överhuvudtaget om den drar så mycket bläck? :) Eller vad är det "magiska" med den om vi säger så? :)
Inte dags att byta ut den mot något mer ekonimskt? hehe..

Äsch, alltid bra med information :)

Oj!
Får man fråga vad som gör den så "attraktiv" att du fortfarande har den överhuvudtaget om den drar så mycket bläck? :) Eller vad är det "magiska" med den om vi säger så? :)
Inte dags att byta ut den mot något mer ekonimskt? hehe..

Äsch, alltid bra med information :)

15ml per kvadratMETER är inte mycket ärligt talat. 8000kr => 1760ml bläck => strax över 100 kvadratmeter => Drygt 80kr per kvadratmeter i bläckkostnad. Jämför det med en normal hemmabläckskrivare typ :)

Ptja, dels fick jag den otroligt billigt billigt, dels är den rullmatad, har inbyggd skärmaskin och är brutalt snabb.

15ml per kvadratMETER är inte mycket ärligt talat. 8000kr => 1760ml bläck => strax över 100 kvadratmeter => Drygt 80kr per kvadratmeter i bläckkostnad. Jämför det med en normal hemmabläckskrivare typ :)

Ptja, dels fick jag den otroligt billigt billigt, dels är den rullmatad, har inbyggd skärmaskin och är brutalt snabb.

Jag tycker det låter mycket :) Eller räknar jag fel här?

Jag menar, en 9ml färgpatron till ip2700 skall räcka för 83 färgbilder i 10x15 format, Säg ca 8st motsvarar 1kvadratmeter? :) Det betyder att den drar sjukt mycket mindre..
Det blir ca 1ml per kvadratmeter? Låter iofs som om det drar sjukt lite.. Men det är vad canon angivit. Sen om verkligheter stämmer överrens är en annan sak, lär garanterat uppdatera läget när färgen tar slut :)

3st A4 i färg samt 10st färgbilder utskrivna hittills och det är mycket färg kvar enligt "mätaren".

Dock är den nog inte lika snabb som din, och skär dessutom inte heller (väldigt trevligt att ha kan jag tänka mig!) :)

Jag tycker det låter mycket :) Eller räknar jag fel här?

Jag menar, en 9ml färgpatron till ip2700 skall räcka för 83 färgbilder i 10x15 format, Säg ca 8st motsvarar 1kvadratmeter? :) Det betyder att den drar sjukt mycket mindre..
Det blir ca 1ml per kvadratmeter? Låter iofs som om det drar sjukt lite.. Men det är vad canon angivit. Sen om verkligheter stämmer överrens är en annan sak, lär garanterat uppdatera läget när färgen tar slut :)

3st A4 i färg samt 10st färgbilder utskrivna hittills och det är mycket färg kvar enligt "mätaren".

Dock är den nog inte lika snabb som din, och skär dessutom inte heller (väldigt trevligt att ha kan jag tänka mig!) :)

En kvadratmeter: 10,000 kvadratcentimeter

En 10x15: 150kvadratcentimeter

Alltså är det 67 bilder som motsvarar en kvadratmeter ;)

En kvadratmeter: 10,000 kvadratcentimeter

En 10x15: 150kvadratcentimeter

Alltså är det 67 bilder som motsvarar en kvadratmeter ;)

Du har helt rätt!
Jag var lite för förhastad med mina höga räknekunskaper, lol!
Nejmen, jag satt och räknade på A3 papper, fråga mig inte varför! Haha.

Men hur som helst, 67st 10x15 = 7.2ml alltså hälften av vad din skrivare drar :)

Du har helt rätt!
Jag var lite för förhastad med mina höga räknekunskaper, lol!
Nejmen, jag satt och räknade på A3 papper, fråga mig inte varför! Haha.

Men hur som helst, 67st 10x15 = 7.2ml alltså hälften av vad din skrivare drar :)

Räkna nu ut literkostnaden på bläcket så blir du ledsen igen ;)

Dessutom så är det ju pigmentbaserat bläck i Epsons K3-system, medan det är vattenbaserat i de flesta hemmaprintrar, så man kan inte riktigt jämföra rakt av.

Räkna nu ut literkostnaden på bläcket så blir du ledsen igen ;)

Dessutom så är det ju pigmentbaserat bläck i Epsons K3-system, medan det är vattenbaserat i de flesta hemmaprintrar, så man kan inte riktigt jämföra rakt av.

Hehe. Blir inte så farligt som man kan tro, 500:- i runda slängar.. Jämför man med bensin eller mjölk så är det ju dock hutlöst dyrt per liter...
30ml per färg (cyan/magenta/gul + svart = 55kr med frakt där jag köper ifrån) * 8.5 = 467:- litern.
Så ser man till hur mycket bilder man får ut så är det billigt!

Tur hur som helst att man inte lär skriva ut så mycket inom en snar framtid så det åtgår en sån hög med färg hehe.. Som det ser ut nu så kostar det 0.63:- per bild att skriva ut, papper och färg inkluderat i priset.

ip2700 har färgämnesbaserat färgbläck samt pigmenterat svart bläck (svarta räcker för nästan 3000 kort á 9ml) så den lär man inte behöva fylla på, på ett tag.. vet inte vad färgämnesbaserat färgbläck betyder, men ja, bra bilder blir det ju i alla fall i slutändan :p

Huvudsaken är ju att man är nöjd med vad man har :) Resten spelar ingen roll egentligen.

Hehe. Blir inte så farligt som man kan tro, 500:- i runda slängar.. Jämför man med bensin eller mjölk så är det ju dock hutlöst dyrt per liter...
30ml per färg (cyan/magenta/gul + svart = 55kr med frakt där jag köper ifrån) * 8.5 = 467:- litern.
Så ser man till hur mycket bilder man får ut så är det billigt!

Tur hur som helst att man inte lär skriva ut så mycket inom en snar framtid så det åtgår en sån hög med färg hehe.. Som det ser ut nu så kostar det 0.63:- per bild att skriva ut, papper och färg inkluderat i priset.

ip2700 har färgämnesbaserat färgbläck samt pigmenterat svart bläck (svarta räcker för nästan 3000 kort á 9ml) så den lär man inte behöva fylla på, på ett tag.. vet inte vad färgämnesbaserat färgbläck betyder, men ja, bra bilder blir det ju i alla fall i slutändan :p

Huvudsaken är ju att man är nöjd med vad man har :) Resten spelar ingen roll egentligen.

Oh ja, sålänge man är nöjd... Däremot räknar du helt fel på ditt literpris vad jag kan se.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto