Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Cashback??

Produkter
(logga in för att koppla)

jvd

Aktiv medlem
Canon Cashback???......var det en bluff eller. Köpte en 70-200 och blev lovad 1800 kr tillbaka inom 14 (FJORTON) dagar.
Fick mail från Canon att allt var godkänt och klart, nu har det gått 4 veckor och inget har hänt.
Har mailat Canon och dom svarar inte ens på mail ( Piss organisation), har man en kundtjänst med mailadress så är ju det minsta man kan begära att få ett svar.

Är cashback en bluff ??

jvd

Cashback är inte en bluff, köpte en HD filmkamera för några år sedan och tror jag fick 800kr tillbaks på den. Har dock för mig att det tog lite tid att få in pengarna på kontot, vänta och se...

Får du inget mailsvar så använd telefonen och ring, det brukar fungera bättre tycker jag.

Hej.

Jag har själv handlat 70-200 och fått ett visa kort med pengarna på. Dock så tog det ca 3-4 veckor.

Har du handlat från ett ställe som köper in från Canon europa ( tex netonnet, Rajala foto m.m.)?

Fick mail från Canon ikväll 20.08 där dom beklagar sej och dom berättar att ersättningen är på väg inom 10 dagar..........(.4 veckor + ytterligare 10 dagar)

Det stod ju för f-n 14 dagar i villkoren.

Jag tar det lungt, det är bara det att man ska inte gå ut och lova en massa villkor och sen bara skita i allt samtidigt som man ignorerar sina kunder.......

Det har inget med lungnhet att göra,
Canon är ett stort företag och borde ha en policy för detta , men icke

Canon har en policy, att betala ut pengarna inom fjorton dagar. Frågan borde et den
vara varför de inte följer den.

Det kan vara bra att veta att de höjer priserna på produkterna innan rabatt-perioden börjar med ungefär samma belopp som man senare kan få tillbaka. Detta är ganska enkelt att se om man tittar på prishistorik online (ex. prisjakt.se). Att folk sedan missar eller struntar i att skicka in pappren är säkert något Canon räknar med.

I det här fallet höjdes de i mitten av mars och pengartillbaka-rabatten startade i slutet av samma månad.

Det stämmer nog, köpte mitt 70-200 4L för 5300:- hos Cyberphoto.
2012-02-11, några veckor senare kom cash back. då var priset över 6000:-

I den andra tråden om samma sak diskuterades att cashback troligen är ett "plåster på såren" för att lindra den sedan tidigare planerade prishöjningen.

Dvs. prishöjningen är permanent, cashback under begränsad tid (till och med lördag).

I den andra tråden om samma sak diskuterades att cashback troligen är ett "plåster på såren" för att lindra den sedan tidigare planerade prishöjningen.

Dvs. prishöjningen är permanent, cashback under begränsad tid (till och med lördag).

Kampanjen är förlängd hos Canon till Augusti nånting....

Åberopade de någon särskild orsak till prishöjningen tro?

Jag har ingen aning, men valutakurser i kombo med fördyrande tsunamis och översvämningar skulle jag gissa.

Eller så såg de att de kunde tjäna mer med lite högre priser utan att tappa för många kunder. Någonstans finns ett gyllene snitt mellan antalet som är beredda att punga ut och hur mycket marginal per såld enhet... Fast det lär aldrig något företag säga högt. ;)

Mercafreak, var såg du augusti? Canons sida säger i skrivande stund: http://canon-sweden.sales-promotions.com/terms-and-conditions-promotion/?country_promotion=10&lng=sv

"1.1 Detta erbjudande gäller endast vid köp av följande produkter [...] nedan kallade "Kampanjprodukter", hos en svensk återförsäljare under perioden 2012/03/29 till 2012/06/30 ("Kampanjperiod")."

Edit: Även:
"2.6. Canon kommer inte att behandla några anspråk som mottas efter fristen för inlämning av kampanjbegäran från midnatt lördagen den 30 Juni 2012."

Dvs. man ska köpa produkten under kampanjperioden, från någon som i sin tur köpt av svenska Canon, samt registrera sig innan söndag.

Jag har ingen aning, men valutakurser i kombo med fördyrande tsunamis och översvämningar skulle jag gissa.

Eller så såg de att de kunde tjäna mer med lite högre priser utan att tappa för många kunder. Någonstans finns ett gyllene snitt mellan antalet som är beredda att punga ut och hur mycket marginal per såld enhet... Fast det lär aldrig något företag säga högt. ;)

Mercafreak, var såg du augusti? Canons sida säger i skrivande stund: http://canon-sweden.sales-promotions.com/terms-and-conditions-promotion/?country_promotion=10&lng=sv

"1.1 Detta erbjudande gäller endast vid köp av följande produkter [...] nedan kallade "Kampanjprodukter", hos en svensk återförsäljare under perioden 2012/03/29 till 2012/06/30 ("Kampanjperiod")."

Edit: Även:
"2.6. Canon kommer inte att behandla några anspråk som mottas efter fristen för inlämning av kampanjbegäran från midnatt lördagen den 30 Juni 2012."

Dvs. man ska köpa produkten under kampanjperioden, från någon som i sin tur köpt av svenska Canon, samt registrera sig innan söndag.

Det är info som kommer från vår KeyAcount på Canon.

Siste Augusti är det som gäller. Står dock fel på skyltmatrialet i butikerna runt om i landet. Men man kan ju tycka att det bör vara rätt på deras hemsida.

Är det sådant som sorterar under begreppet..."there's no such thing as a free lunch" ;) Det enda man kan vara säker på är att man blir klådd på pengar i alla lägen :p

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Är det sådant som sorterar under begreppet..."there's no such thing as a free lunch" ;) Det enda man kan vara säker på är att man blir klådd på pengar i alla lägen :p

Så är det. Canon vill ha våra pengar och vår besvikelse över prishöjningen mildras av lite tillfällig kampanj samt kanske får oss att komma till skott med "kanske"-inköp.

Det är när företag inte vill ha mina pengar som jag börjar bli nervös och det där med gratisluncher blir aktuellt. När jag slutar vara konsument och istället blir en produkt...

Cashback vid köp från rajala...

på canons sida för cachbackkampanjen (som ser ut att vara förlängd till 31/7) så skriver de i vilkoren:

från Canons web:
>nedan kallade "Kampanjprodukter", hos en svensk återförsäljare under perioden 2012/03/29 till 2012/06/30 ("Kampanjperiod"). Gäller endast objektiv och blixtar som säljs separat, inte som en del av en EOS-kit (kamera och objektiv).

förståligt om man köper ett kit då de inte vill ge rabatten, är det någon som fått cashback på 24-105:an som Rajala säljer?

Från rajalas web:
>Canon EF 24-105/4L IS USM
Standard zoom(OBS! vit kartong från kit)

Fick mail från Canon ikväll 20.08 där dom beklagar sej och dom berättar att ersättningen är på väg inom 10 dagar..........(.4 veckor + ytterligare 10 dagar)

Det stod ju för f-n 14 dagar i villkoren.
I cashback-villkoren stod det att "Giltiga ansökningar kommer att behandlas och korten strävas efter att skickas ut inom 30 dagar från mottagandet av kampanjregistreringen och kvittokopia." Lite underlig svenska, men det stod i alla fall rätt tydligt att man kanske skulle få pengarna efter en månad...

Den underliga svenskan kanske beror på att endast bulgarer arbetar med Canon Cashback (?). Mitt serienummer för blixten blev inte godkänt av formuläret så jag mailade supporten. Tre gånger, då de svar jag fick om var serienumret skulle finnas och hur det skulle vara beskaffat alla var totalt felaktiga. Svaren kom, dock på rätt OK svenska, av tre olika bulgarer...

Köpte ett objektiv i Maj o fick pengarna fem veckor senare, i form av ett visakort. Sent men men, slutet gott...

på canons sida för cachbackkampanjen (som ser ut att vara förlängd till 31/7) så skriver de i vilkoren:

från Canons web:
>nedan kallade "Kampanjprodukter", hos en svensk återförsäljare under perioden 2012/03/29 till 2012/06/30 ("Kampanjperiod"). Gäller endast objektiv och blixtar som säljs separat, inte som en del av en EOS-kit (kamera och objektiv).

förståligt om man köper ett kit då de inte vill ge rabatten, är det någon som fått cashback på 24-105:an som Rajala säljer?

Från rajalas web:
>Canon EF 24-105/4L IS USM
Standard zoom(OBS! vit kartong från kit)

Svar ja. har fått godkänt, (objektiv från kitt i vit låda från Rajala) och skall få 900 tillbaka, när det nu kommer =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar