Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Canonet

Produkter
(logga in för att koppla)

graytest

Medlem
Jag köpte en Canon Canonet begagnat för nån dag sen.
Nu har jag dock ett litet problem.

Under objektivet sitter en liten "spak" som är till för tidsutlösaren. Den "råkade" jag dra till maxläget och där har den fastnat. Jag läste i manualen hur man tar en bild med självutlösaren men jag får den inte att gå tillbaka. Jag försökte att själva trycka tillbaka den, och rubbade den en bit.. men jag vågar inte ta i för hårt eftersom jag är rädd för att ha sönder kameran.

Dessutom har spaken som man matar fram film med (kan inte komma på det korrekta namnet.. =) fastnat vilket jag kan tänka mig beror på tidsutlösaren då det händer samtidigt (så vitt jag vet).

Är det någon som vad jag kan göra för att få tillaka spaken till sin orginalposition? Törs jag använda mer kraft för att trycka tillbaka den?

Väldigt tacksam för svar!

Bilagor

• index.jpg
    index.jpg
    7.8 KB · Visningar: 676
Hehe =)
Det är väl en bra fråga.

Men jag har faktiskt prövat detta. Både med T och utan. Inget händer när jag gör det. Det skulle väl kunna bero på att jag inte hade "dragit fram ny film" innan, och nu har ju den spaken låst sig så att jag inte kan det heller.

(Ni får ursäkta mina hemmagjorda termer i form av "spaken" och så vidare, inte min starka sida.. =)

Först ett råd:

Bruka INTE våld!

Fungerade slutaren innan?

Att självutlösaren inte startar kan beror på att slutaren är "trög" pga av gammalt stelnat smörjmedel och därför har fastnat. Jag tror att jag har sett ett felsökningsschema och reperationstips för Canonet i reperationshandbok jag har hemma. Jag skall kolla det ikväll.

/Anders

Allt funkade bra innan jag provade självutlösaren.
Så jag antar att det bara är där det är fel.

Jag ska kolla rangefinder-sidan för att se om jag kan hitta nåt där.

Tack för hjälpen så här långt.

Jag har letat efter modell.. Men jag har faktiskt inte lyckats hitta nåt. Det är den på bilden, men det står inge modellnummer (som jag hittar iaf) varken på kameran eller i instruktionsboken.
Inte heller tillverkningsår kan jag hitta.

*edit*
Enligt internet är min kamera tillverkad 1961.
Här står lite mer:
www.mediajoy.com/en/cla_came/canonet/index.jpg

Om man ser till Rick Olesons material så verkar det finnas åtminstone 3 typer: två utan undernamn: en med största bländare f/1.9 och en med f/2.8; och sen ql17-GIII modellen.

Din är väl antagligen f/1.9 modellen.

/Anders
[EDIT]
Det här kan vara något liknande:
http://www.kyphoto.com/classics/forum/messages/6899/6287.html

Jag har en trasig Yashica Minister D där jag kunde få igång slutaren igen genom att ta bort trasiga delar ur självutlösar-timern. Tvärr var andra viktigare delar också förstörda (någon hade använt rejält med våld när kameran hade låst sig) så den ligger fortfarande i delar i en låda nånstans hemma..
[/EDIT]

Senast ändrad:
Nu har jag kollat min bok och tyvärr så fanns det inte något matnyttigt om Canonet där.

Fråga på the Classic Camera Repair Forum, de kanske vet råd.

/Anders

Hej igen,

Hur har det gått?

Min reperationshandbok nämnde en möjlig förklaring till problemet om denna händelsekedja stämmer med verkligheten:
1. Slutaren är spänd/film framdragen.
2. Du spänner tidsutlösaren.
3. Avtryck. Ingenting händer.
4. Det går inte att dra fram film/spänna slutaren igen (eftersom framdragningslåset inte släpper förrän slutaren har utlöst).

Problemet är alltså att en skada eller skräp i urverket för tidsutlösaren hindrar den från att gå och därför är kameran fast i början av avtryckssekvensen. Om tidsutlösaren kan förmås starta och köra klart så kommer slutaren utlösa och kameran återgå till det normala.

Möjliga lösningar (som jag ser det):
1. En liten droppe kemiskt ren bensin i tidsutlösarurverket, som de rekommenderade i CCRF forumet, för att förhoppningsvis lösa smutsen.
2. Att öppna kameran för att komma åt att göra rent/fixa urverket. Detta ser dock svårt ut på skisserna.

/Anders

Jag antar att det du beskriver är det jag råkat ut för.

Jag fick även samma lösningsförslag från det andra forumet så jag ska prova det så fort som möjligt.

Tack för all hjälp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar