Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon, Canon, Minolta?
- Trådstartare Matteee
- Start datum
KGS
Aktiv medlem
Ta den du tycker känns bäst att hålla i o plåta med. Kamerorna är väl ganska likvärdiga. S45 kan ta microdrive om det kan vara användbart, priset på såna har gått ner en hel del o 1 GB är aldrig fel.
Minoltan skulle jag ha valt själv om allt annat är lika (har inte lusläst specifikationerna) o detta eftersom den använder vanliga AA-batterier, såna kan du alltid få tag på om det skulle krisa till sej.
Minoltan skulle jag ha valt själv om allt annat är lika (har inte lusläst specifikationerna) o detta eftersom den använder vanliga AA-batterier, såna kan du alltid få tag på om det skulle krisa till sej.
eva-kari
Ny medlem
Här är en till som stampar...
Jag har grubblat i en veckas tid nu. Det gäller samma kameror som du "stampar" om. Jag skulle helst vilja ha en Canon S 45, har läst en massa tester och sett att den är mycket bra. Den här helgen har jag provat en IXUS 400. Jag är helt nöjd med den. Anledningen till att jag ändå tvekar är att S 45, har fler möjligheter till manuella inställningar än IXUS 400 men närgränsen är sämre. 10 cm för S 45 och 5 cm för IXUS. Jag tror det är 14-15 cm för Dimage F 200. Tänk lite på det ifall du vet med dig att du vill "krypa nära".
Hälsningar
Eva
Jag har grubblat i en veckas tid nu. Det gäller samma kameror som du "stampar" om. Jag skulle helst vilja ha en Canon S 45, har läst en massa tester och sett att den är mycket bra. Den här helgen har jag provat en IXUS 400. Jag är helt nöjd med den. Anledningen till att jag ändå tvekar är att S 45, har fler möjligheter till manuella inställningar än IXUS 400 men närgränsen är sämre. 10 cm för S 45 och 5 cm för IXUS. Jag tror det är 14-15 cm för Dimage F 200. Tänk lite på det ifall du vet med dig att du vill "krypa nära".
Hälsningar
Eva
Matteee
Avslutat medlemskap
Jasså du, då är vi två då, med exakt samma problem.
Just nu talar det mest för Minoltan faktist. Den är drygt 1000:- billigare än de andra, och den har vanliga batterier vilket jag tycker är ett STORT plus!. Extra batteri till Canon går på ca. 600-700:- visserligen kostar en batteriladdare till vanliga batterier också 6-700:-.
Men det är svårt, jag upplevde S45an som stor, men rejäl med tanke på att man har tyngd i handen, och bildskärmen bakom var stor och tydlig på S45an, den är ju "bara" 1,5" på F200 och IXUS.
Jag tror den där tusen lappen mellan Minolta och Canon blir för stor skutt för mig, så, Minoltan ligger nääääära nära ett köp nu!..
Ska man gå efter vilken som är snyggast så vinner Canon (båda) solklart över minoltan, men, det är ju insidan som räknas...
Oj så svårt det är ändå... hmm.
Jag får grubbla på ett tag till verkar det som..
/Mattias
Just nu talar det mest för Minoltan faktist. Den är drygt 1000:- billigare än de andra, och den har vanliga batterier vilket jag tycker är ett STORT plus!. Extra batteri till Canon går på ca. 600-700:- visserligen kostar en batteriladdare till vanliga batterier också 6-700:-.
Men det är svårt, jag upplevde S45an som stor, men rejäl med tanke på att man har tyngd i handen, och bildskärmen bakom var stor och tydlig på S45an, den är ju "bara" 1,5" på F200 och IXUS.
Jag tror den där tusen lappen mellan Minolta och Canon blir för stor skutt för mig, så, Minoltan ligger nääääära nära ett köp nu!..
Ska man gå efter vilken som är snyggast så vinner Canon (båda) solklart över minoltan, men, det är ju insidan som räknas...
Oj så svårt det är ändå... hmm.
Jag får grubbla på ett tag till verkar det som..
/Mattias
Bent C.
Aktiv medlem
Jag har en Canon S40, vilket, om jag inte har helt fel info, har samma ytterhölje men lite uppgraderat inre som S45. Jag har haft den ganska länge nu och är väldigt nöjd med den. Trots ganska brutalt användande i hög luftfuktighet, kyla, värme och andra digitalotrevliga omständigheter har den aldrig strulat. Tänk på när du väljer att det finns ett oerhört vettigt undervattenshus till S40 (vilket även borde passa till S45). Kostar under 2000 SEK och pallar för 40 m djup (jag tror att specifikationen säger 30). Även utan dykning kan det vara väldigt bra att använda om man tex fjällvandrar, kanotar eller bara i största allmänhet är ute i regn och fotar. Kamera och uvhus flyter, vilket är ganska bra tänkt (senast jag var och dök var det en kille som tappade sin inte flytande Nikon på 600 m djup!). Enda minuset med S40 är att man inte kan använda sig av externa blixtar utan får nöja sig med den ganska så mesiga inbyggda.
eldaren3
Avslutat medlemskap
Jag går också och lurar på att byta men vet inte till vad s45 s50 G2 G3O Olumpus c4000 5050
Vissa är lite större men det är lite utav bildkvalliten som jag är ute efter
Är det någon skillnad att gå upp till s50 mer än pixlarna Hur är bilderna jämfört med F100 och F200 och vad är det för skillnad F100 och F200 är dom mycket prisvärda ??
Jag funderar vidare....
//Björn
Vissa är lite större men det är lite utav bildkvalliten som jag är ute efter
Är det någon skillnad att gå upp till s50 mer än pixlarna Hur är bilderna jämfört med F100 och F200 och vad är det för skillnad F100 och F200 är dom mycket prisvärda ??
Jag funderar vidare....
//Björn
Senast ändrad:
Matteee
Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har köpt en Canon S45 jag, kommer förhoppningsvis på fredag!.
Jag ringde runt till Cyberphoto, Scandinavianphoto och Hegethorns och alla rekomenderade Canon S45 framför F200, Ixus 400. Den tog helt klart bäst bilder sa alla tre företag.
På Cyberphoto sa dom att skillnaden mellan F100/F200 är bara att mjukvaran är upphottat, den går lite snabbare (F200an) och designen är lite ändrad också.
Mvh. Mattias
Jag har köpt en Canon S45 jag, kommer förhoppningsvis på fredag!.
Jag ringde runt till Cyberphoto, Scandinavianphoto och Hegethorns och alla rekomenderade Canon S45 framför F200, Ixus 400. Den tog helt klart bäst bilder sa alla tre företag.
På Cyberphoto sa dom att skillnaden mellan F100/F200 är bara att mjukvaran är upphottat, den går lite snabbare (F200an) och designen är lite ändrad också.
Mvh. Mattias