Annons

Canon Blixtförlängningskabel

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-A

Aktiv medlem
Hej

Har länge funderat på att skaffa en förlängningskabel (typ Canon TTL Förlängningskabel) till min enkla 420ex blixt, ockerpriset på 600kr+ har dock fått mig att hejda mig.

Men borde det inte vara en smal sak att tillverka en sådan själv?

Någon som försökt? Sett någon "ritning" eller har en aning om hur det skulle göras smidigt?

Visst kan man tillverka en själv, men det är långt ifrån "en smal sak". Små fjädrande kontaktstift osv, men är du bra på att svarva/fräsa så går det nog bra. Var inne på samma grej själv för några år sedan, men så köpte jag en ST-E2 blixtstyrning istället, ett grymt hjälpmedel!

/PG

Kan bara hålla med om att det är ett pris som får den mest härdade försäljare att rodna.. Det är som du skriver ett ockerpris utan dess like på dessa kablar, så jag gjorde som Patrik G och köpte mig en ST-E2 sändare.. Bra mycket mer prisvärt anser jag.. Att bygga själv var för mig uteslutet då det är ganska dyra prylar man kopplar med kabeln och skulle man göra fel finns ju alltid en risk att man steker både kamera och blixt..

/Peter, som undrar varför dessa kablar och adaptrar kostar en arm, ett ben och en skjorta :)

Visst kan man använda en 580EX istället för en sån sändare och trigga andra liknande blixtar med den? Eller tappar man TTL då?

Johan-A skrev:
Visst kan man använda en 580EX istället för en sån sändare och trigga andra liknande blixtar med den? Eller tappar man TTL då?

Jo, det går utmärkt. dock så är ST-E2 mkt smidig och väger betydligt mindre än 580EX. Plus är att man får en blixt till. Dessutom tror jag man kan ställa den så att blixten på kameran inte löser ut när man styr en annan blixt.

/PG

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar