Annons

Canon-baklampa!

Produkter
(logga in för att koppla)
Original-baklampan på min modifierade Honda GL500 var gigantisk. Så kunde det ju inte se ut, så jag slaktade en åldrig Canon Pro1. Sparade frontlinsen, satte dit en bit röd plast från det gamla lyktglaset, petade i en glödlampa av rätt typ, och det lyser bra. En så gammal hoj som från 1982 måste f ö inte ha E-märkta lyktor.

Bilagor

• IMG_20160712_230551.jpg
    IMG_20160712_230551.jpg
    57.9 KB · Visningar: 76
Märklig idé. Jag tvivlar inte på att den lyser bakåt, men i synnerhet med motljusskyddet på lär ju vinkeln vara ganska snäv. Och varför alls sätta i en glödlampa, när den ändå inte är i originalskick? Lysdioder har ju rätt mycket längre livslängd och driftsäkerhet. När det gäller färgen röd funkar till och med äldre typer av lysdioder utan fluorescens.

Men själva grejen är ju knappast snygg. Moddning, visserligen, men varför ta till något så himla opraktiskt? Om lyktan som satt där var för stor, finns ju massor av andra baklysen som ser riktigt bra ut.

Märklig idé. Jag tvivlar inte på att den lyser bakåt, men i synnerhet med motljusskyddet på lär ju vinkeln vara ganska snäv. Och varför alls sätta i en glödlampa, när den ändå inte är i originalskick? Lysdioder har ju rätt mycket längre livslängd och driftsäkerhet. När det gäller färgen röd funkar till och med äldre typer av lysdioder utan fluorescens.

Men själva grejen är ju knappast snygg. Moddning, visserligen, men varför ta till något så himla opraktiskt? Om lyktan som satt där var för stor, finns ju massor av andra baklysen som ser riktigt bra ut.

Allt behöver ju inte vara praktiskt, tänk alla som stylar sina bilar med helt onödiga saker, snyggt eller inte, är ju en smaksak.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto