Annons

Canon AV-1

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, Canon AV-1 har "bara" tidsautomatik, så man får välja mellan det och helt manuella exponeringinställningar.
// Kjelle
 
oki???

På rescensionsidan står följande: Motsvarighet till AE1 fast med bländarförval istället för tidsdito. Tar FD-objektiv.
Tillverkare: Canon
 
Bländarförval är samma sak som tidsautomatik. Du väljer bländare och kameran sätter slutartiden automatiskt.

Andra namn på samma kära barn är "Aperture value (Av)" och "Aperture priority".
 
lagavulin skrev:
Nej, Canon AV-1 har "bara" tidsautomatik, så man får välja mellan det och helt manuella exponeringinställningar.
// Kjelle

AV-1 har inget helmanuellt läge. Man kan inte t.ex. ratta in 1/500s. Det finns 'A'(auto), 'B'(bulb) och '60'(för blixt). På en AE-1 kan man ratta in både tider och bländare.
 
Mattias Andersson skrev:
Skulle ni klassa den som en bra "nybörjarkamera" om man söker en relativt liten, enkel och framförallt tålig kamera??

Ja den är bra, men kolla om du hittar en AE-1 eller annan med manuella möjligheter. Det är iofs bättre, enligt mig, att man har möjlighet att välja bländare än tvärtom. AE-1 och de andra "dyrare" manuella Canonkamerorna känns mer flexibla än AV-1.

Ska också tillägga att varken AV-1 eller AE-1 inte fungerar utan batteri. Kan vara en nackdel i hårda klimat.
 
Oki, letar nämligen efter en kamera som borde kunna funka hyfsat o ta akvariebilder med.....
Hittade en AV-1 + 50mm 1,8 + 135mm 2,8 för 450 kr...
Bör man satsa på den eller finns det bättre för max 500 kr??
 
Om det är Canons 135'a så är bara objektiven värda 500kr. Tyvärr brukar alltid alla roliga brännvidder vara Soligor eller nåt annat i liknande annonser :)

450 är bra pris.
 
Hej Mattias!

En av mina favoriter bland FD husen är Canon AT-1. Helt manuell och mycket enkel att använda. Bra ljusmätare med lättanvänd följevisare. Jag har själv 2 stycken AT-1:eek:r. Just nu finns denna till salu på tradera

Canon AT-1

/Göran
 

Bilagor

  • at-1.jpg
    at-1.jpg
    47.3 KB · Visningar: 161
paco skrev:
AV-1 har inget helmanuellt läge. Man kan inte t.ex. ratta in 1/500s. Det finns 'A'(auto), 'B'(bulb) och '60'(för blixt). På en AE-1 kan man ratta in både tider och bländare.

OK! Jag har en kompis som hade en AE-1:a, så jag förutsatte att AV-1:an hade samma funktioner så när som på tidsautomatiken. Sorry!

450:- är ett bra pris på det paketet i alla fall. Det jag skulle sakna är dock autofokusen. Det var största skälet till att jag bytte kamera för några år sedan. (Från en Ricoh KR10 från 1980 till en Canon EOS 300V, som sedan blev en 350D)

// Kjelle
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.