Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon APS-C kamera för fågelfoto..?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är valet gjort - det blev en Canon 7D2 (med ett Sandisk CF 64GB 160/MB/s) till slut ändå!

7D:n har hastigheten jag behöver och ett effektivt AF-system. Dessutom tror jag att crop-faktorn ska kunna ge en något bättre bildkvalitet än när bilder från 6D:n beskärs i motsvarande omfattning. Jag har stört mig lite på att 7D2 har tre år på nacken och att sensorn inte har blivit kritikerrosad direkt, men samtidigt blir skillnaden inte alls lika stor mot konkurrenterna (tänker väl främst på Nikon D500) vid användande av lite högre ISO. Lär som det ser ut oftast använda ISO 800-1600 för fågelfoto, så därför kändes det inte helt meningsfullt att göra ett systembyte från Canon till Nikon. Det skulle kosta mer än det smakar kände jag. Istället blir det nu möjligt att använda sin gamla 6D till dem lite mer vidvinkliga gluggarna och 7D2:an specifikt ihop med Tamron 150-600 G2. Tror det blir k/c-anon! :)

Senast ändrad:
Nu är valet gjort - det blev en Canon 7D2 (med ett Sandisk CF 64GB 160/MB/s) till slut ändå!

7D:n har hastigheten jag behöver och ett effektivt AF-system. Dessutom tror jag att crop-faktorn ska kunna ge en något bättre bildkvalitet än när bilder från 6D:n beskärs i motsvarande omfattning. Jag har stört mig lite på att 7D2 har tre år på nacken och att sensorn inte har blivit kritikerrosad direkt, men samtidigt blir skillnaden inte alls lika stor mot konkurrenterna (tänker väl främst på Nikon D500) vid användande av lite högre ISO. Lär som det ser ut oftast använda ISO 800-1600 för fågelfoto, så därför kändes det inte helt meningsfullt att göra ett systembyte från Canon till Nikon. Det skulle kosta mer än det smakar kände jag. Istället blir det nu möjligt att använda sin gamla 6D till dem lite mer vidvinkliga gluggarna och 7D2:an specifikt ihop med Tamron 150-600 G2. Tror det blir k/c-anon! :)

Du kommer att bli mycket nöjd när du väl optimerat den, lek mycket med den och prova ut AF inställningarna
Ordentligt.
En fantastisk bra fågel kamera...

/ Lasse

Du kommer att bli mycket nöjd när du väl optimerat den, lek mycket med den och prova ut AF inställningarna
Ordentligt.
En fantastisk bra fågel kamera...

/ Lasse

Låter suveränt, Lasse! 😀

Jo, jag har förstått att det gäller att kunna optimera AF-inställningarna så att man får ut så mycket som möjligt från 7D2:s kapacitet, så det kommer jag verkligen ta mig tid att sätta mig in i hur det fungerar.

Jag har möjlighet att ta med kameran i jobbet och där ägna ett par timmar mitt på dagen varje dag åt fotografering om jag vill..plus att jag även är helledig en dag mitt i veckan (å på helgerna förstås), så nog ska det finnas tid till att lära känna kamerahuset här framöver! ☺ Håller tummarna för att det lirar bra ihop med mitt Tamron 150-600 G2 bara...

Jag tror inte att du kommer att bli särskilt besviken, och kommer det en 7D III om ett par år så är det väl så, man kan inte vänta på allt!
Lycka till och hoppas att vi får se många fina flygbilder!

Jag tror inte att du kommer att bli särskilt besviken, och kommer det en 7D III om ett par år så är det väl så, man kan inte vänta på allt!
Lycka till och hoppas att vi får se många fina flygbilder!

Tack för lyckönskningen - och jag ska göra mitt bästa för att försöka fånga fina flygbilder i alla fall. Med 7D2 känns det åtminstone som att förutsättningarna för att kunna göra det är betydligt större än med 6D:n (även om det huset inte är helt oävet ändå).. :)

Verkar ganska lovande med nya 7D2 tycker jag, även om det nog kommer ta ett tag innan man känner sig helt "hemma" med den. Här i alla fall en bild från första fototillfället med den och Tamron 150-600 G2:

Bilagor

• Gråhäger vid hasslöbron 800 pix.jpg
    Gråhäger vid hasslöbron 800 pix.jpg
    104.9 KB · Visningar: 70
ANNONS