Annons

Canon AE

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon er jo ikke helt tapt bak en vagn når det gjelder Rangefinder.

Ditt ønske om en 7S med 50/0.95 er vanskelig å finne, men det finns jo Canonet GIII 17 til "kaffepenger"
Men håll med om att min AE-1 är rätt ok också, och unik!
 

Bilagor

  • IMG_2358_small2.jpg
    IMG_2358_small2.jpg
    22 KB · Visningar: 79
Senast ändrad:
Fotat från åvan....

underbar att se (Canon A-1 alltså), jag köpte en av de första som fanns i sthlms fotobutiker 1978,på dåvarande Fotoöversten, 2 160 kr kostade huset minns jag, mycket pengar då. I vintras, 21 år senare, köpte jag en 5d Mark II på samma ställe, men den kostade drygt tio ggr så mkt. Båda kändes lika stort att köpa.
 
Canon er jo ikke helt tapt bak en vagn når det gjelder Rangefinder.

Ditt ønske om en 7S med 50/0.95 er vanskelig å finne, men det finns jo Canonet GIII 17 til "kaffepenger"

Ångrar fortfarande att jag inte köpte det 50mm f/0.95 som såldes i nån fotoaffär i sthlms city (minns inte vilken) i slutet av 70-talet för kaffepengar. Nån tusing eller ett par har jag för mig, inte mkt, men väldigt mkt för mig som tonåring. Sen visste man ju inte vad man skulle hitta en kamera till den. Då anade man att det var ett fynd, men inte att den säkert skulle ge massor om man sålde den idag. Någon som vet vad de står i för pengar idag?
 
Ångrar fortfarande att jag inte köpte det 50mm f/0.95 som såldes i nån fotoaffär i sthlms city (minns inte vilken) i slutet av 70-talet för kaffepengar. Nån tusing eller ett par har jag för mig, inte mkt, men väldigt mkt för mig som tonåring. Sen visste man ju inte vad man skulle hitta en kamera till den. Då anade man att det var ett fynd, men inte att den säkert skulle ge massor om man sålde den idag. Någon som vet vad de står i för pengar idag?

Tror det är en ute på Ebay nu för fem tusen, DOLLAR!
 
underbar att se (Canon A-1 alltså), jag köpte en av de första som fanns i sthlms fotobutiker 1978,på dåvarande Fotoöversten, 2 160 kr kostade huset minns jag, mycket pengar då. I vintras, 21 år senare, köpte jag en 5d Mark II på samma ställe, men den kostade drygt tio ggr så mkt. Båda kändes lika stort att köpa.
Och jag köpte ett ex av de allra första i Gbg, gissar att vi är jämngamla utan att ha kollat?! A-1 var en fantastisk kamera när den kom, AV,TV, M och P, vilken valfrihet. Hade den tillsammans med motor, och standardgluggarna 35/2,0 samt 100/2,8 b.la.
 
Är den unik? Jag såg flera sådana på tiden det begav sig i olika butiker och mässor, måste väl funnits ett antal av dem för att visa den nya tekniken? Eller var det kanske ett ex som gick runt? Cool är den i vart fall.
På 70 och 80-tal var dom vanliga och åkte runt på mässor och utställningar.
Idag tror jag knappt det finns några kvar. Och det var ett fåtal ex worldwide som åkte runt.
 
underbar att se (Canon A-1 alltså), jag köpte en av de första som fanns i sthlms fotobutiker 1978,på dåvarande Fotoöversten, 2 160 kr kostade huset minns jag, mycket pengar då. I vintras, 21 år senare, köpte jag en 5d Mark II på samma ställe, men den kostade drygt tio ggr så mkt. Båda kändes lika stort att köpa.


Har du A-1'en fremdeles?

Av mine 30 (trenull) Canoner har jeg et spesiellt forhold til A-1, selv om Canonflex var min første og F-1 den absolut beste.
Når jeg kjøpte T90 ble det starten på en annen verden...huuuaaa for leamikk ;-)
 

Bilagor

  • a1motordrive.jpg
    a1motordrive.jpg
    13.3 KB · Visningar: 81
Och jag köpte ett ex av de allra första i Gbg, gissar att vi är jämngamla utan att ha kollat?! A-1 var en fantastisk kamera när den kom, AV,TV, M och P, vilken valfrihet. Hade den tillsammans med motor, och standardgluggarna 35/2,0 samt 100/2,8 b.la.

haha, jo, vi är ungefär lika gamla, och jag hade också samma två objektiv till den. Den nyare av gamla FD-fattningen vad gäller 35:an, det objektiv jag älskat mest av alla som jag haft, och då har jag ändå 35/1,4 idag. Ville ha 85:an men tyckte den var för dyr, 100:an funkade bra.
 
Har du A-1'en fremdeles?

Av mine 30 (trenull) Canoner har jeg et spesiellt forhold til A-1, selv om Canonflex var min første og F-1 den absolut beste.
Når jeg kjøpte T90 ble det starten på en annen verden...huuuaaa for leamikk ;-)

Nej, jag sålde den till förmån för en mekanisk F-1 efter ett tag. Efter det blev det en EF. Fick för mig att batteriberoende var dåligt, ungefär som jag är med klockor idag, haha. Leve mekanik. Tyvärr går det ju inte längre med dagens kameror, men har två GIII-Ql 17 kvar, och en Rollei 35 SE, så lite nostalgi kan jag fortfarande få. Mina Canoneter funkar perfekt, inget torkat.
 
haha, jo, vi är ungefär lika gamla, och jag hade också samma två objektiv till den. Den nyare av gamla FD-fattningen vad gäller 35:an, det objektiv jag älskat mest av alla som jag haft, och då har jag ändå 35/1,4 idag. Ville ha 85:an men tyckte den var för dyr, 100:an funkade bra.
;-) FD100/2,8 S.S.C sitter monterat på den i vitrinskåpet... :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.