Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon AE

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Hej!
"Canon AE Program" vad står "program" för? På AE brukar man väl välja tid så väljer kameran bländare?
MVH David.
 
Hej!
"Canon AE Program" vad står "program" för? På AE brukar man väl välja tid så väljer kameran bländare?
MVH David.

AE-1 Program är efterträdaren till storsäljaren AE-1. Den gamla versionen har tidsstyrd bländarautomatik och den nya även programautomatik. Det innebär att både tid och bländare kan styras automatiskt.

Läs mer här!
 
Hej!
"Canon AE Program" vad står "program" för? På AE brukar man väl välja tid så väljer kameran bländare?
MVH David.

Misstänker att det handlar om den analoga Canon AE Program, som var en kamera byggd på Canon AE-1 och som fått programautomatik. Det vill säga att kameran kunde ställas i ett läge där den valde både slutartid och bländare. Motsvaras av P-läget på dagens digitala kameror.
 
AE-1 og AE-1 Program er for snapshooters.
Skal det være A, så skal det være A-1..DEN er fin!
Ikke sant froderberg?
 
Med programautomatik är fotografering så enkelt att även en barnunge klarar av att ta perfekta bilder. ;)
 

Bilagor

  • AE-1program.jpg
    AE-1program.jpg
    40.4 KB · Visningar: 368
AE-1 og AE-1 Program er for snapshooters.
Skal det være A, så skal det være A-1..DEN er fin!
Ikke sant froderberg?

Jag tycker inte så mycket om A-serien. De klarar inte nollgradigt och är svåra att ställa in manuellt (förutom AT-1 med riktiga visare för tid och bländare). Men får man en kamera billigt så.

T-serien är ännu värre, förutom T90 som är löjligt modern. Finns t o m funktioner som är mer avancerade än på dagens Eos-modeller. T90 är moderna till Eos-systemet.

Jag gillar F1:eek:rna och FTb. har 4 st FTb...
 
Jag har haft tre F-1 och två Ftb, ingen kvar, men jag gillar gamla Canon EF bäst. Har brorsans gamla i skåpet med ett FDn 35-105/3,5, oj vad jag var avundsjuk på de grejerna på 80-talet, och nu när jag fick det så använder jag de aldrig, haha. Kul att se länken till Canons museum förresten, och då menar jag att det kostade ca 5 procent mer i pris att få 1,4 på normalen istället för 1,8. Lite annorlunda idag.
 
Hehe. Morsomt bilde.
Jo jeg har de fleste Canonene fra tidlig -60.
Hva synes du om en New F-1 HS Los Angeles med fler bilder/sek. enn dagen sløfockar........
Prisen er ca 10kg med stavbliz, ryggen begrenser lengden på fotturene i Jotunheimen; men roligt ;-)

F.ø. er Canonet QIII 17 ofte i bruk med TriX og A-1+28mm med Velvia. Film er film ennå.
 
Det er bare å velge............
 

Bilagor

  • historygraph.jpg
    historygraph.jpg
    34 KB · Visningar: 403
  • canon-f1-alla.jpg
    canon-f1-alla.jpg
    43.7 KB · Visningar: 348
Hehe. Morsomt bilde.
Jo jeg har de fleste Canonene fra tidlig -60.

Jag har inte testat 60-talsmodellerna, men Quick Load och automatisk nedbländning är ju praktiskt, så jag röstar ändå på de tidiga 70-talarna.

Har inte provat Canon mätsökare, som Canon 7, men de kan väl knappast slå Leica M som jag fotograferat mycket med.


Hva synes du om en New F-1 HS Los Angeles med fler bilder/sek. enn dagen sløfockar........
Prisen er ca 10kg med stavbliz, ryggen begrenser lengden på fotturene i Jotunheimen; men roligt ;-)

Nu blandar du väl ihop korten. High Speed med 14 bps för 100.000 SEK i nypris är en cool best. Sen fanns ju en separat F-1 new Los Angeles.

Men du har väl inte glömt F-1 old High Speed med 9 bps. jag tror inte alls den var lika dyr som F-1 new HS.

F.ø. er Canonet QIII 17 ofte i bruk med TriX og A-1+28mm med Velvia. Film er film ennå.

Jag har en Q19 i nyskick som är trevlig att använda nerbländad. ;)
 
Jag tycker inte så mycket om A-serien. De klarar inte nollgradigt och är svåra att ställa in manuellt (förutom AT-1 med riktiga visare för tid och bländare). Men får man en kamera billigt så.

T-serien är ännu värre, förutom T90 som är löjligt modern. Finns t o m funktioner som är mer avancerade än på dagens Eos-modeller. T90 är moderna till Eos-systemet.

Jag gillar F1:eek:rna och FTb. har 4 st FTb...

Jag ägde en sprojlans A-1 som var rena raketvetenskapen på den tiden. Marknadens mest avacerade kamera. Jag glömde dock skönheten i bilen över en höstnatt och det klarade underverket icke av. 800 bagis blev notan. Usch rena förmögenheten på den tiden.

/K
 
Jag ägde en sprojlans A-1 som var rena raketvetenskapen på den tiden. Marknadens mest avacerade kamera. Jag glömde dock skönheten i bilen över en höstnatt och det klarade underverket icke av. 800 bagis blev notan. Usch rena förmögenheten på den tiden.

/K

Fotat från åvan....
 

Bilagor

  • a1topviewblk.jpg
    a1topviewblk.jpg
    11.7 KB · Visningar: 327
Sorry froderberg; jeg blander kortene.
Min LA har bare 9 f/s
Men HS'en har ikke Gull-logo.

Edit: NB! Det er lånte bilder. Den i midten er min (kjøpt på e-Bay)
HS'en leter jeg nytt batteri til. ellers er den i prima stand.
 

Bilagor

  • NewF1LAOlympicFaceupA.jpg
    NewF1LAOlympicFaceupA.jpg
    20.6 KB · Visningar: 327
  • 037a_12.jpg
    037a_12.jpg
    18 KB · Visningar: 321
  • 1984_nf1-hsmd.jpg
    1984_nf1-hsmd.jpg
    41.5 KB · Visningar: 326
Senast ändrad:
Min LA har bare 9 f/s

Är du säker? Vanliga F-1n har 5bps och enligt den här sidan ska det inte vara några invändiga skillnader mellan den vanliga kameran och LA-versionen. (Var sugen att köpa en LA i Östersund i början på 90-talet, men den var för dyr då. Blev en hårt körd press-F1n istället).

Hade varit kul att prova din F-1 new HS. ;)
 
Misstänker att det handlar om den analoga Canon AE Program, som var en kamera byggd på Canon AE-1 och som fått programautomatik. Det vill säga att kameran kunde ställas i ett läge där den valde både slutartid och bländare. Motsvaras av P-läget på dagens digitala kameror.

Kan man på Canon AE-1 Program välja bländare och ha slutarautomatik?
 
Kan man på Canon AE-1 Program välja bländare och ha slutarautomatik?
Nix, på Canon AE-1 väljer du tid och får bländare per automatik eller helt manuellt. (Om jag inte är helt ute och cyklar, men var nere och kikade på min AE-1 och hittar inga andra inställningar).
Får väl tillägga till skaran att jag också gått igenom några analoga Canon kameror:
FTql, FTb, AE-1, A1, F1old, F1new....
 
Mina gamla AV-1, AE-1 och A-1 har hittils fungerat perfekt. Köpte nyss en FD 135/2 för $200. DEN är fin på A-1:an, perfekt för konsert/rockbilder med pressad Tri-X.
Annars vore inte en Canon mätsökare så dum, med 50 f/0.95.
Felet med Leica är att de är att allt till dem är så sjukt dyrt.
Hasselblad är ju rena fattigmansgrejerna i jämförelse. Frågan är om Canon mätsökare kan vara så långt efter. Tysk kvalitet har jag inte haft mycket till övers för när man sett hur det är med några år gamla Opel, Mercedes och Audi.
Men jag har aldrig provat någon, så jag ska väl inte säga något. Det närmaste jag kommit är Leica-kopian FED, och det var väl inge vidare,p lanekonomin kan inte ens stava till kvalitet!
 
Canon er jo ikke helt tapt bak en vagn når det gjelder Rangefinder.

Ditt ønske om en 7S med 50/0.95 er vanskelig å finne, men det finns jo Canonet GIII 17 til "kaffepenger"
 

Bilagor

  • 45262012.7s.jpg
    45262012.7s.jpg
    22.3 KB · Visningar: 84
  • 1965_ql17.jpg
    1965_ql17.jpg
    32.5 KB · Visningar: 81
Legg merke til at Canonet'en har lysmåling i rimmen på objektivet slik at bruken av filter er enkelt.
Nesten TTL....
Jeg har 3 som går (med TriX) og et antall donatorer.
OBS at pakninger som oftest er uttørket på disse gamlinger, men det finnes ferdige sett på e-Bay.
Kontaktglapp i objektivet er ofte forekommende, men det er lett å fixe. Batterier kan fås på LP Foto, eller så kan silveroxid-batterier (til høreapparat) køpes billig på Kjell&co.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.