ANNONS
Annons

Canon AE-1 sönder?

Produkter
(logga in för att koppla)

felixus

Medlem
Undrar om min pappas gamla canon Ae-1 är sönder. rotade fram den häromdagen och har pillat lite på den. Det går iaf inte dra i armen man byter bild med mer än halva vägen. Kameran är inte igång om det nu skelar någon roll. ska skaffa ett nytt batteri och testa hade jag tänkt.
/Felix

Undrar om min pappas gamla canon Ae-1 är sönder. rotade fram den häromdagen och har pillat lite på den. Det går iaf inte dra i armen man byter bild med mer än halva vägen. Kameran är inte igång om det nu skelar någon roll. ska skaffa ett nytt batteri och testa hade jag tänkt.
/Felix

Prova att öppna luckan för att byta film, och sedan stänga den igen.

/Felix

Bytt batteri först

Nått slutet på filmen ?

/Felix

Låter som om filmen som sitter i är slut. Tryck in återspolningsknappen å veva tillbaka filmen.
Om jag minns rätt så måste du ha ett nytt batteri för att kunna "avfyra" kameran. Batteriet sköter både ljusmätare å exponeringsautomatik samt avtryckare.

Hoppas att bilderna på filmen går att framkalla.

ThomasR

Skämtare där

Filmen slut? Va, kan AE-1 filma? Hur får jag in den i datorn? Mpeg4? AVI?

Fniss. AE-1 :an är en analog kamera som man stoppar 35 mm film i, antingen negativ eller positiv.
Filmen kan man då skanna för att få in i datorn, sen kan man foga ihop stillbilder i ett redigeringsprogram å sen spara i vilket format man vill. Så, jo det går att få in de i datorn ;-)

Lite låg framrate bara. Vill minnas att winderA klarade 2bps eller så. Köpte en sådan efter något år tillsammans med ett databakstycke. Jag började nämligen min bana med en AE1. Måste ha varit runt -83. Köpte den tillsammans med en FDn50/1,8 och en FDn200/4. Ville egentligen ha en FE för det hade ju proffsen men pengarna räckte inte ända fram så AE1an fick duga......Vilken kalaskamera det var.....

Databackstycket var ett skämt men det såg coolt ut :) Vilka prioriteringar man hade som nybakad tonåring

Jojo

Lite låg framrate bara. Vill minnas att winderA klarade 2bps eller så. Köpte en sådan efter något år tillsammans med ett databakstycke. Jag började nämligen min bana med en AE1. Måste ha varit runt -83. Köpte den tillsammans med en FDn50/1,8 och en FDn200/4. Ville egentligen ha en FE för det hade ju proffsen men pengarna räckte inte ända fram så AE1an fick duga......Vilken kalaskamera det var.....

Databackstycket var ett skämt men det såg coolt ut :) Vilka prioriteringar man hade som nybakad tonåring

Tyckte också att de var en bra kamera fram tills den dag då jag fått tips om 2 st JÄTTE älgar som varit synliga. Smög som en indian å kom ganska nära men provade å locka på dom, fick dom inom 20 m å när jag trycker på avtryckaren händer ingenting .... RIDÅ ;-)
Sen bytte jag till en F1 där bara exponeringsmätaren går på batteri. Enda gången jag kommit 2 st stycken +20 taggare så nära. MORR.
ThomasR

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar