Annons

Canon A80 - lönt att reparera ?

Produkter
(logga in för att koppla)

ceciliap

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte en CanonA80 med icke-fungerande blixt för 500kr (känt problem, därav priset).

Jag undrar nu, är det värt 1000kr (verkstans uppgift utan att ha sett kameran) att fixa blixten? Eller är det bättre att hålla sig till icke-blixtkrävande situationer ?

Har en annan digitalkamera som funkar bra så det är inte ett måste att fixa denna. Men A80:n verkar funka bra för övrigt så det är ju lite dumt att ha en kamera som man måste tänka sig för innan man tar den med.

/Cecilia
 
den inbyggda blixten brukar aldrig vara speciellt bra...

du kan ju köpa en piratblixt för 1000kr istället... med vinklingsbart huvud med omnibounce monterad riktad mot tak får du bra blixtbilder.
 
hailstorm skrev:
du kan ju köpa en piratblixt för 1000kr istället... med vinklingsbart huvud med omnibounce monterad riktad mot tak får du bra blixtbilder.

Hmm, kan inte påminna mig att jag sett nån anslutning för en extern blixt på kameran. (Dessutom då blir det en pryl extra att ta med och då försvinner ju vitsen med en liten kamera.)
 
A80 har inte möjlighet till extern blixt.

Cecilia:
Jag tycker nog, personligen, inte att det är värt att reparera. Resultatet med den inbyggda blixten blir oftast inte så jättebra.
Ska du ha en kamera för festbilder/snapshots där du behöver blixt kan du nästan lika gärna köpa en helt ny kamera för det ändamålet. Det kostar inte mycket mer än 1000kr.
 
dumbo skrev:
A80 har inte möjlighet till extern blixt.

Cecilia:
Jag tycker nog, personligen, inte att det är värt att reparera. Resultatet med den inbyggda blixten blir oftast inte så jättebra.
Ska du ha en kamera för festbilder/snapshots där du behöver blixt kan du nästan lika gärna köpa en helt ny kamera för det ändamålet. Det kostar inte mycket mer än 1000kr.

Det är inte direkt festbilder jag tänkte ta med kameran så blixt är ju inte helt nödvändigt, fast det kan ju vara bra ibland att ha blixt ändå.

Men jag lutar lite åt att det är för mycket pengar. Det är kanske bättre att spara dom till en ny kamera den dag min 'riktiga' kamera inte vill längre (eller jag tycker den är ohjälpligt föråldrad :)
 
Jag har en A95:a och jag fotar så gott som aldrig med blixten. Samtliga bilder i mina album är utan blixt, och jag kan inte komma på en enda bild som jag har tagit som blivit bra med den inbyggda blixten.

Så, spara pengarna till annat!
 
Jag har inte använt blixten mycket på min 'gamla' kamera, mest för att testa olika saker. Och underexponerat går väl att bättra en hel del i PS ? Omifallatt...

Så jag stoppar nog dom 1000kr i nåt annat svart hål tror jag... Hmm, kanske skulle ringa bilverkstan och fråga om dom fått in spolarpumpen än - bara 2 månader sen dom skulle ringa... Fast, det är dom som ligger ute med 2,500 dom reparerat bilen för redan... Kanske skulle ta en månad till med gratis extrakredit ändå.. :)
 
hmmm

Ska jag vara ärlig tror jag INTE det är värt pengarna...

Spara hellre och köp nytt.

Själv lyckades jag tappa min A80 i golvet objektivet blev lite "krasligt" och efter ett tag la kameran av men efter lite meckande och misshandel fick jag igång den igen och har fungerat sen dess :)

Men som sagt 500kr + 1000 spänn för en beg. A80 känns överpris enligt mig...

Så spara hellre och köp bättre begagnat eller nytt :)
 
Senast ändrad:
Re: hmmm

tielie skrev:

Själv lyckades jag tappa min A80 i golvet objektivet blev lite "krasligt" och efter ett tag la kameran av men efter lite meckande och misshandel fick jag igång den igen och har fungerat sen dess :)


Fick du det berömda E18, eller var det nåt annat fel?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.