Annons

Canon A60 eller Digital Ixus 330?

Produkter
(logga in för att koppla)

pnb

Guest
Hej!

Jag är nybörjare på det här området och jag är på väg att köpa min första digitalkamera...

Jag har tittat runt en hel del men jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag vill ha. Canons kameror A60 och Digital Ixus 330 har bägge två vad jag behöver och lite där till, men vilken av dessa två är bäst?

Ixus'en är lite mindre och i metall, men den är samtidigt en äldre modell än A60'n. Spelar det nån större roll, eller bör jag satsa på den "nyare" av de två?

Jag är öppen för andra förslag också, men jag är ute efter en lagomt liten kamera med minst 2mpixel och 3x zoom för mellan 2500kr - 3500kr.

Tack på förhand!
/Niklas

Har själv en Canon IXUS V3 som är fantastiskt bra. Den tar bra bilder (men inte så bra som min Canon G2) och den ger ett gediget intryck tack vare att den är i metall. Snabb är den också. Den startar och stängs av på mindre än en sekund. Och det går snabbt att växla mellan foto- och bildvisningsläge. Dessutom blir de filmsnuttar man kan ta riktigt bra (bättre än G2).

Jag har ingen erfarenhet av A60 men däremot IXUS 330 som jag har själv. Jag köpte min förra sommaren. Trots att den endast har 2.1 milj pixlar så får man bilder med bra kvalitet. Men det man skall tänka på när man köper digitalkamera, är vad för slags batterier den använder och vad dom kostar. Batterierna till IXUS 330 kostar ca 650 - 700 kr(!). Man BÖR ha åtmindstone ett extra batteri. Jag hittade iof billiga batterier hos Saba Oceanic, men dessa tappar laddningen fort även om man inte använder dom. Originalbatteriet verkar hålla bättre. Förra sommaren fanns dock inte dom nya batterierna hos Saba Oceanic till IXUS 330, utan endast en äldre variant på 650 mAh mot dom nya som är på 850 mAh. Jag vet inte om det har betydelse för hållbarheten när dom ligger uppladdade i fotoväskan...

Men som sagt, kameran håller hög kvalitet och känns gedigen. Om du inte har varit inne och tittat på Cyberphoto så kan jag rekomendera det. Där kan du på ett överskådligt sätt jämföra olika digitalkameror med varandra. Till de flesta kameror finns också provbilder som dom lagt ut. IXUS 330 är ju en "gammal" modell men sidan finns kvar,(IXUS 330)

En del av mina bilder här på fotosidan är tagna med IXUS så det går bra att kolla på dessa också.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar