Annons

Canon A1 tillsammans med modern blixt (430ex)

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans_Andersson

Aktiv medlem
Nu sitter jag med gamla bettan och nyare bertil (blixten) och försöker använda dom tillsammans.

Problemet är. på äldre blixtar finns det en skala att gå efter. Man har synktiden på kameran ( i detta fall 1/60s) och sedan vet man vilket iso man har (normala fall tri-x 400 här) och ställer in bländare osv efter avståndet som jag ser på objektivet.

Hur fan berättar jag för blixten vilket avstånd det är på? den bränner av med fullt skjut varenda gång. Jag har provat att skälla och till och med kramas lite lätt med blixten. Men till ingen nytta.

Någon som vet hur man ställer in blixten på avståndet?

ledtal 43 på blixten om ni vill veta det.

Det är bättre om du skaffar en begagnad blixt från 70-80-talet som har inbyggd ljussensor och automatik. Då ställer du bara in den bländare som blixten säger och sen doserar blixten ljuset beroende på motiv.

Den bästa blixten för detta är Nikon SB-24 och SB-25. Annars finns massor som Metz, Sunpak eller Canons egna blixtar. Sådana här gamla blixtar som inte fungerar med digitalkameror brukar man kunna köpa för någon hundring.

Det är bara 580 EX II av Canons nya blixtar som har ljusmätare inbyggd. Den kan du använda som om det vore en gammal tyristorblixt, som de brukade kallas.

Annars måste man ha en blixt som kan ställas in manuellt, i olika styrka. Går inte det med 430 EX?

Men tipset om begagnad gammal blixt är annars utmärkt. Och billigt.

Ja, gamla blixtar är bra till en A-1. Det går t o m att använda ett stavaggregat, typ Metz och ansluta med sladd. Andra blixtar med enkel mittkontakt för tillbehörskon är annars vanliga begagnat, och fabrikatet är det inte så noga med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar