Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 85/1,2 problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_k

Aktiv medlem
Jag har precis köpt ett Canon 85/1,2 begagnat som jag har fått skickat till mig. Vi har använt internetgirot.se så jag har ännu inte godkänt betalningen för gluggen verkar vara lite skum. Enligt säljaren är den som ny och knappt använd. Det första jag reagerade på är att fokus ringen sitter lite löst. Inte att den snurrar lätt utan den glappar liksom på något sätt, svårt att förklara. Det går att röra den i sidled, men bara väldigt lite. Hittade en video på youtube som visar problemet. Lyssna på ljudet så förstår ni vad jag menar.

http://www.youtube.com/watch?v=64QsIFxWBug

Är detta normalt eller blir det så på grund av slitage och mycket användande?

Mvh Joakim

Har ingen egen erfarenhet, men läser man kommentar under YouTube-klippet står det:
"I have the same play, I guess it is normal....
I also tried a new one from the shop , it has a little play as well."

Har ingen egen erfarenhet, men läser man kommentar under YouTube-klippet står det:
"I have the same play, I guess it is normal....
I also tried a new one from the shop , it has a little play as well."

Jo jag vet, men det är bara två personer som har detta då plus jag :) Vill veta om det är samma på alla ex.

Jag skulle tippa på att det är normalt (utan att vara 100% säker).
Kolla upp om du kan maila Canon-support & skicka you-tube,länken.

Förstår att det förbryllar..

Kanske är det så enkelt som att stjärnskruvarna som ligger dolda under gummeringen (på den manuella fokusen) är lite lösa. Jag hade nämligen ett liknande glapp på ett 70-200 2,8IS och det fixade jag lätt genom att dra åt ett par skruvar som var lösa. Kolla upp det genom att vika undan gummit (det borde ju gå även på ett 85mm 1,2II).

MVH Niclas,

Du har väl förstått och vet att fokus ringen och den manuella fokusen fungerar helt annorlunda på detta objektivet jämfört med de vanliga Canon L objektiven ?
Och att fokus ringen känns och är annorlunda

Jo jag vet, men det är bara två personer som har detta då plus jag :) Vill veta om det är samma på alla ex.

Mitt ex varken låter eller känns annorlunda. Köpte det begagnat men i toppskick och det är verkligen i toppskick. Innan du låter pengarna gå till säljaren hade jag reserverat mig och lämnat in det för service. Väl värt pengarna att få det servat eller bekräftat att det fungerer perfekt.

Det är alltså elektriska signaler som överför den manuella fokusrörelsen till elmotorn via så kallade fokuslameller.. det gör att objektivet står i kroniskt beroende av ström för att kunna fokusera.. du kan givetvis vrida fokusringen manuellt med kameran avstängd men objektivets fokus kommer inte att ändras.

Den här tekniken är allt annat än ny.

Men enligt mitt vetande så borde inte den konstruktionen nödvändigtvis stå i vägen för perfekt mekanik i fokusringen. Att känslan blir en annan är uppenbart men den skall inte behöva upplevas som glapp tycker jag. Den skillnad jag har upplevt i andra objektiv (med samma konstruktion) är att fokusringen får en mer flytande känsla och erbjuder ytterligare exakt kontroll. Perfekt när skärpedjupet är miiiiinimalt och nogrannheten således är gränslös..

En nackdel med denna fokusdesign är ju att den drar ström när man bara vill ställa fokusen manuellt utan att exponera. Jag arbetar mycket så själv och det var ett lyft för mig när jag gick ifrån mitt gamla 300 2,8L USM till 500 4L IS som tillät manuell fokusering utan strömberoende,,

Jag funderar själv på att investera i ett EF85 1,2L II men skall kolla närmare på om fokusringen har sådant glapp eller inte. Jag är rättså känslig för mekaniska toleranser som inte främjar nogrannheten....!

Men som sagt, kolla upp hur skrivarna sitter under gummit (förutsatt att gummit får att vika av..)

MVH Niclas,

Min 85 1,2L II har inget glapp!
Däremot är känslan helt annorlunda mot vanliga fokusringar; ingen tröghet eller friktion.

/ Kalle

Det är helt normalt. Jag har själv ett som jag köpt nytt. Fokusringen har ingen mekanisk koppling till linserna. Vridningen på fokusringen ger instruktioner till fokusmotorn att flytta på linserna.

Så här fungerade alla USM-objektiv från början men nu är det bara 85/1,2 som har kvar den lösningen. På superteleobjektiven utnyttjades detta för att kunna ge tre olika manuella fokushastigheter.

Min är exakt som på filmen. Det påverkar inte alls precisionen i fokuseringen utan bara om man drar ringen in/ut. Stör mig inte alls.

Hej!

Har version II och det har ett tydligt glapp.... Blev lite orolig så jag åkte förbi Canon RCC i Göteborg och de sa att det är helt normalt! Kände veckan senare även på ett nytt, då jag hade vägarna förbi en fotobutik och det var samma med det, så du kan känna dig lugn!

Hm, eftersom det finns objetkiv med noll glapp så hade jag föredragit ett sådant. Låter väl löjligt men jag är ganska så känslig för dålig mekanik.
Förstår egentligen inte varför Canon accepterar/önskar en sådan mekanisk tolerans där.. Det behövs ju tydligen inte vad gäller alla exemplar och modeller (av de äldre med samma teknik)..
Jaja. Då har vi rett ut det.

Du har väl förstått och vet att fokus ringen och den manuella fokusen fungerar helt annorlunda på detta objektivet jämfört med de vanliga Canon L objektiven ?
Och att fokus ringen känns och är annorlunda

Ja det vet jag. Menar inte att fokus ringen snurrar lätt utan att den inte sitter ordentligt. Kolla klippet igen.

Helt normalt. Fokusringen på mitt 85/1.2 är också aningen glapp, inte mycket men man kan känna det. Jag passade på att känna på några andra objektiv och alla fokus- och zoomringar har mer eller mindre glapp.

Jag vet hur fokus ringen funkar och att det känns konstigt, inget motstånd osv.. Anledningen till att jag blir orolig är för att alla recensioner och tester säger att det ska vara så väldigt välbyggt. Eftersom motljusskyddet sitter fast där så kan man ju tänka sig att det fått en och annan smäll och därmed gjort att något lossnat. Tycker det låter väldigt skumt att vissa har detta problem och vissa inte.

Hm... jag får nog ta en koll igen när jag kommer hem. Det kanske bara är så att jag inte reflekterat över glappet. Jag återkommer :)

/ Kalle

Har nu kollat mitt objektiv, och nej, det går inte att kalla det för glapp. Absolut inte som på filmen.

/ Kalle

Alla objektiv är individer,, i högre grad än man tror ,, utan att det påverkar de optiska kvaliteterna.
Jag har högst mixade uppfattningar vad gäller alla de linser jag ägt. Men så är vi nog olika känsliga för dessa saker oxo.
Jag är petig, som sagt;)
Helt klart saker man bör höra om när man handlar. En gång så bad jag även handlaren i butiken att öppna kartongen och känna efter innan leverans.. inte alla butiker som ger den servicen utan suck å småstön. Efter många vapenaffärer över telefon så har man väl lärt sig att ställa de rätta frågorna.

Mvh Niclas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar